Velká část učitelů má problémy s tím, že někteří žáci nerozumí probírané látce. Ne všichni. Ale především na základních školách je rozdíl mezi žáky často velmi široký. Umělá inteligence vám může snadno pomoct, jak jim probíranou látku všem vysvětlit.
Budeme nyní učitelé dějepisu. Sedmá třída je plná žáků, kteří se znuděně dívají na tabuli a na nás, jak se jim snažíme vysvětlit dějiny Německa, vznik Luteránství a rozdíl od Kalvinismu. Je to důležité, protože tohle utvářelo velmi silně Evropu a zpříma se to dotýká i českých dějin.
Ve třídě máme několik vrstev žáků. Máme skupinu jedničkářů, kteří jsou znuděni, když postupujeme pomalu. Pak je tu klasický střed, u něhož je důležité, abychom zaujali. Pak se dotýkají lepších známek. Pokud je nezaujmeme, snadno klesají k těm horším.
A samozřejmě tu máme i děti, které na tom nejsou se známkami tak dobře. Ať je to z jakéhokoli důvodu. Třeba naše škola má největší podíl cizinců v Praze. Takže musíme Luteránství vysvětlit i dětem, kterým dělá problém i čeština.
Základ je komplexní informace
Nejdřív je zapotřebí zajistit zdroj komplexních informací. Může se jednat o opravdu rozsáhlé soubory, které pak můžete zpracovávat. Pokud máte třeba celou učebnici dějepisu v pdf, můžete se spolehnout na některé z AI nástrojů, které s velkými daty umí pracovat. Psali jsme o nich ve zvláštním článku.
Ale my, jako učitelé jednoduchým promptováním v ChatGPT (nebo MS Copilotu, Google Gemini apod.) získáme vhodná data i z umělé inteligence. Mnohokrát jsme říkali – nevěřte AI – vždy výsledky kontrolujte I tady to platí. Ale zrovna téma historie je natolik zdrojované, že s ním nemá AI problém.
A teď vás upozorňuji na přílohu ve Wordu, kde najdete všechny ty dlouhatánské výstupy z AI, které na dané prompty vygeneroval ChatGPT 4.1. Na začátku PŘÍLOHY tak přidávám všechno, co mi vygeneroval ChatGPT na téma Luteránství, Kalvinismus a vliv na Evropu své doby. Je to hodně dlouhý text. Docela odborný, plný cizích slov.
Tento text dát i jedničkářům v sedmé třídě, tak umřou nudou a nikdo z nich se nic nenaučí. Takže stačí jen vstupní text „vyždímat“ potřebným způsobem. Použijeme jednoduchý prompt:
Teď to potřebuju nějak dát dohromady jako pro žáky sedmé třídy. Aby to pochopili, aby to nebylo tak dlouhé. (výsledek 02 – PRO JEDNIČKÁŘE)
Podívejte se do přílohy wordovského dokumentu, prosím. Uvidíte, že pro jedničkáře je to myslím docela dobré. Mají zde všechna důležitá data, jména, vysvětlení. Takže zkusíme z toho vyždímat něco pro trojkaře.
Ještě to zjednoduš, prosím. Potřebuji, aby to bylo logicky postavené, krátké a úderné. Na konec mi dej do odrážek, jak se rozdělily země v Evropě podle víry. (výsledek 03 – PRO TROJKAŘE)
Tak skvělé. Pojďme ale naproti těm nejslabším dětem. Diverzifikovat výuku s pomocí AI je totiž snadné. Navíc umělá inteligence je NEJLEPŠÍ NA BRAINSTORMING. Dokáže vymyslet hry, správná slova, systém výuky… Opět nejlépe si to ukážeme na konkrétním příkladu:
Vynikající. Hele, ale mám ve třídě pár dětí, kteří jsou cizinci a hodně špatně rozumí i češtině, natož aby snadno pochopili Kalvinismus a Lutheránství. Jak myslíš, že bych jim tohle měl předestřít, aby to pochopili i oni? (výsledek 04 – PRO NEJSLABŠÍ ŽÁKY – BRAINSTORMING)
To jsou myslím zajímavé nápady a ty během pár minut můžeme rozvést. Začneme třeba textem:
Udělej mi doprovodný text, který by tito žáci mohli mít ve svých portfoliích, aby si to mohli přečíst (výsledek 05 – PRO NEJSLABŠÍ ŽÁKY – TEXT)
Necháme si i vygenerovat navržený obrázek. Ale to není všechno. Máme interaktivní tabuli, tak na ní můžeme promítat vhodnou powerpointovou prezentaci:
A co takhle mi navrhnout prezentaci do powerpointu, které by byla ideální pro průměrně chytré děti, zatímco v portfoliích by všichni měli tyhle texty podle svých schopností, aby se o tom mohli dozvědět víc.
I to, co by mělo být na jednotlivých listech nám ChatGPT vygeneruje. A pak mu dáme jen pokyn, aby nám vytvořil pptx soubor. Na trhu existují nástroje, které powerpoint vygeneruje sám, ChatGPT umí jen vložit text do samostatných listů, ale když si vygenerujeme jím navržené fotky, tak je tam pak snadno doplníme a upravíme podle vlastních potřeb.
A takhle to lze udělat vlastně vždy. Pomocí AI lze snadno „ždímat“ myšlenky, struktury a fakta pro studenty s různými potřebami. Jistě, bude to složitější pro vytváření, ale AI pomůže. Takové podklady pak snadno dáte do digitální učebny. Každá ze skupin může mít vlastní podklady, které budou reflektovat jejich schopnosti.
POZN: Všechny texty a prompty byly přebírány z ChatGPT bez jakýchkoli úprav. Uvedené prompty jsou ty nejjednodušší, jaké je možné využít. Samozřejmě, že je možné využít lepší, komplexnější strukturované promptování. Doporučujeme náš text Pokročilé techniky promptování a Jak využít ChatGPT ve výuce: Nejjednodušší průvodce pro učitele. Pokud byste chtěli další zajímavé pomůcky, doporučujeme vybrat z naší velké přehlídky vhodných nástrojů. Hodit by se vám mohl třeba skvělý nástroj Napkin.ai, který udělá chronologické časové osy, myšlenkové mapy, vizualizace…
Autor: Jan Čech
Foto: ChatGPT / Jan Čech
O autorovi..
Dvacet let dělal redaktora, editora a šéfredaktora v mnohých časopisech i internetových portálech. Když vypukla velká revoluce umělé inteligence vypuštěním modelu ChatGPT do světa, stal se ve vydavatelství Vltava Labe Media jedním z těch, kteří se do tohoto fenoménu snažili proniknout co nejvíc. Nakonec mu vedení nabídlo možnost přejít na novou pozici, která ani nebyla definována. Neměla jméno. A tak se stal tím, kdo se snaží implementovat umělou inteligenci do struktur vydavatelství. A aby ta pozice nebyla bezejmenná, ChatGPT vygeneroval i její název: AI technologický specialista.