Náboženství vs. AI. Bude to nelítostná bitva?

Je těžké si představit něco víc rozdílného, než je umělá inteligence a náboženství. Může strojové učení nějak postihnout teologii, víru, spiritualitu vztah mezi člověkem, bohem a vlastním duchem? Může umělá inteligence být součástí výuky náboženství?
nabozenství a ai

Náboženství vs. AI. Bude to nelítostná bitva?

Je těžké si představit něco víc rozdílného, než je umělá inteligence a náboženství. Může strojové učení nějak postihnout teologii, víru, spiritualitu vztah mezi člověkem, bohem a vlastním duchem? Může umělá inteligence být součástí výuky náboženství?

O teologických otázkách si můžete s umělou inteligencí povídat hodiny a hodiny. Vzdělání v této rovině určitě umělé inteligenci nechybí. Vždyť z čeho by se měly velké jazykové modely a jejich logické podhoubí učit, než z nejstarších knih světa. A nemluvíme jen o bibli. Informace má o mnohých náboženstvích světa a dokáže být v tomto směru lepší, než nejučenější teolog.

A to je ta zásadní výhoda. Umělá inteligence nabízí náboženskému vzdělávání nové možnosti, jak oslovit studenty různých věkových kategorií. Díky personalizovanému přístupu umožňuje žákům objevovat náboženské texty a tradice vlastním tempem, s ohledem na jejich předchozí znalosti, jazykové schopnosti či zájmy. Učitel tak získává nástroj, který může rozšířit výuku o interaktivní obsah – virtuální prohlídky chrámů, rekonstrukce historických událostí, nebo třeba simulace etických dilemat založených na náboženské morálce.

Klíčovým přínosem AI je její schopnost nahlížet komplexní náboženské systémy z různých perspektiv. Jedním z častých nedostatků české výuky náboženství bývá její zúžení na jakýsi „zhutněný katolicismus“ – tedy soustředění na liturgii, teologii a tradici římskokatolické spirituality. Tím ale často chybí širší náboženský kontext, který by reflektoval mnohotvárnost světové spirituality a umožnil žákům porovnat různé náboženské pohledy na svět.

Tato pluralita pohledů pomáhá budovat toleranci, kritické myšlení a hlubší porozumění kulturním souvislostem. AI nástroje navíc mohou překonat jazykové bariéry při studiu původních textů – překládat, analyzovat pojmy, vytvářet kontext.

Je tu ovšem i druhý pohled na stejnou věc: Umělá inteligence má tendenci redukovat obsah na střízlivou množinu informací, čímž se může vytratit hlubší rozměr víry jako existenciálního prožitku. Zásadním limitem je také to, že AI nerozumí duchovnímu významu – nerozlišuje mezi „posvátným“ a „běžným“. Navíc je potřeba brát v potaz, že modely AI jsou trénovány na datech, která odrážejí kulturní předsudky a mohou preferovat dominantní náboženský diskurz na úkor menšinových perspektiv.

Etika a morálka?

Právě tyto pojmy tvoří základní osu diskuse o umělé inteligenci – a zároveň i jádro většiny náboženských systémů. Umělá inteligence tak může být překvapivě vhodným odrazovým můstkem k výuce náboženství. Učitelé mohou skrze debatu o tom, co znamená tvořit „inteligenci“, otevírat hlubší témata: stvoření, lidská výjimečnost, hranice mezi tvůrcem a stvořeným. Žáci se přitom nejen dozvídají o technologiích, ale zároveň si osvojují způsob, jak klást zásadní filozofické a teologické otázky. Například: Může mít stroj vědomí? Může mít svědomí? A jak je to s jeho úmysly?

Ti, kdo se rozhodnou jít tímto směrem, by ale neměli zapomenout na zásadní napětí, které výuka v tomto kontextu nese: střet mezi „zpřístupněním“ a „dehumanizací“. Umělá inteligence otevírá mnohé – může zpřístupnit tradice, texty, náboženské praktiky lidem, kteří by se k nim jinak nedostali. Na světě už dnes existují desítky technologií postavených na bázi AI, které slouží v rámci náboženství. Jako příklad lze uvést domácí modlitební zařízení SanTO, vyvinuté na univerzitě Waseda v Tokiu. Pomáhá lidem v modlitbě, komunikuje s věřícím, recituje texty. Technologie tedy nemusí být nepřítelem náboženství – může být jeho nástrojem.

Přesto ale zůstává otázka, která je pro většinu světových náboženství zásadní: člověk je středem duchovního života. Jeho nitro, srdce, cit a schopnost transcendence nejsou nahraditelné algoritmem. Logos – v teologickém smyslu jako prostředník mezi Bohem a člověkem – nelze ztotožnit s digitálním rozhraním. Právě proto je důležité, aby diskuze o AI ve výuce náboženství nebyla jen technická, ale vždy vedla zpět k člověku. K jeho otázkám, jeho důstojnosti, jeho smyslu.

Vysvětluje, ale nekecá?

Jenže je tu ještě něco, co bychom neměli přehlédnout. Je to schopnost AI generovat nové náboženské texty – například modlitby, kázání nebo „svaté“ verše na základě stylu biblických či koránských pasáží. Nabízí se otázka: mají tyto texty duchovní hodnotu? Pokud AI vytvoří text, který dojemně osloví věřícího, kdo je vlastně jeho autorem – stroj, programátor, nebo Bůh? Tento jev může podnítit diskusi o inspiraci, pravosti a posvátnosti, která je v jádru každé náboženské tradice. A navíc – je vygenerované pravé? Nevymýšlí si? Nelze takhle snadno promptem manipulovat s textem tak, jak je zapotřebí?

AI navíc vyvolává otázky kulturní a náboženské rovnováhy. Vzhledem k tomu, že většina dostupných modelů byla trénována primárně na západních datech, hrozí, že se ve výuce budou neúmyslně reprodukovat dominantní (často křesťanské či sekulární) vzorce. Strojový mozek pak může potírat jiné aspekty – například islámské, buddhistické nebo domorodé duchovní systémy. Perspektivistické nahlížení na náboženství tak může být algoritmem zcela potlačeno, aniž by si toho kdokoli všimnul.

Jak opakuji během svých školení o umělé inteligenci znovu a znovu – AI je sice na první pohled technologická záležitost, ale její podstata je mnohem složitější. Složitější než jakékoli strojové učení, velké jazykové modely nebo nekonečné řádky programátorského kódu. Abychom jí opravdu porozuměli, musíme o ní přemýšlet filozoficky. Umělou inteligenci nelze dehumanizovat jako nějakou excelovskou tabulku – takhle totiž nefunguje. A pokud máme jako učitelé náboženství s AI vstupovat do diskuze, měli bychom si sami před sebou obhájit, proč a jak ji vůbec v této oblasti tematizujeme.

Zároveň je ale třeba přidat i další, řekněme „technické“ externality – otázky, které se mohou zdát provozní, ale mají hluboký dopad. Ptejte se a přemýšlejte třeba nad tímto:

– Kdo kontroluje obsah, který AI předává?

– Může být AI učitelem náboženství?

– Jak je to s regulací, ochranou dat, souhlasem rodičů?

– Mělo by se to vše promítnout do rámcových vzdělávacích programů?

Jak vidíte, náboženství – ať už to ve vašich srdcích, školách nebo kostelích – se s AI tvrdě střetává. A je potřeba vést zápas o to, jak ten střet dopadne. Ale hned na začátku si musíme ujasnit jedno: tohle není křížová výprava za jednu pravdu. Tohle je mnohovrstevnatá, perspektivistická diskuse, která si zaslouží víc než jednoduché odpovědi.

 

Autor: Jan Čech

Foto: Midjourney / Jan Čech

 

O autorovi..

Dvacet let dělal redaktora, editora a šéfredaktora v mnohých časopisech i internetových portálech. Když vypukla velká revoluce umělé inteligence vypuštěním modelu ChatGPT do světa, stal se ve vydavatelství Vltava Labe Media jedním z těch, kteří se do tohoto fenoménu snažili proniknout co nejvíc. Nakonec mu vedení nabídlo možnost přejít na novou pozici, která ani nebyla definována. Neměla jméno. A tak se stal tím, kdo se snaží implementovat umělou inteligenci do struktur vydavatelství. A aby ta pozice nebyla bezejmenná, ChatGPT vygeneroval i její název: AI technologický specialista.

 

Redakce školství KHK

Přinášíme pro vás zajímavosti a novinky ze školství v Královéhradeckém kraji

Sdílejte článek s přáteli
Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
V listopadu se v Hradci Králové setkali vychovatelé ze školních družin z celé republiky. Dvoudenní konference nabídla inspiraci, praktické nápady
Ve dnech 5.-6.11.2025 proběhlo v Hotelu Harmony ve Špindlerově Mlýně již tradiční setkání ředitelů středních škol všech zřizovatelů, které poskytují
Minulý čtvrtek proběhlo slavnostní vyhlášení studentské videosoutěže STUDOKO 2025, kterou společně pořádají Královéhradecký kraj, Královéhradecký krajský insitut pro vzdělávání a