Dne 22. března 2024 se na Fakultě informatiky Masarykovy univerzity v Brně konalo Grandfinále druhého ročníku Tour de App. Do něj se probojoval také tým <DOGY> ve složení Lukáš Cichý (3.A), Michal Friml (7.G) a Jakub Stříbrný (7.G) a výborně reprezentovali naše gymnázium.
<Tour de App> je soutěž pro studenty středních škol, které zajímá nejen programování, ale také řízení projektu nebo práce s klienty. Týmy dvou až tří studentů pracují ve třech soutěžních kolech na jednom projektu, a to v realistickém prostředí. V Nominačním kole vytvoří podle zadání aplikaci se základními funkcemi a rozhraním. V Soutěžním kole tým komunikuje se svým klientem. Podle jeho požadavků aplikaci dále upravují, přidávají jí funkcionalitu a testují. Grandfinále se podobá hackathonu, jeho přesná podoba byla do poslední chvíle tajemstvím.
V pátek začal program úvodním slovem a zadáním soutěžních úkolů. Následně se soutěžící rozdělili do místností. Téma Grandfinále se neslo v duchu AI (umělé inteligence), úkolem bylo vytvořit základní aplikaci, která dokáže komunikovat s API umělé inteligence. API, neboli aplikační programové rozhraní, slouží k předávání dat mezi různými softwarovými aplikacemi.
Druhý grandfinálový den ráno bylo soutěžícím prozrazena další část zadání. Během následujících 10 hodin měli naprogramovat „knihovnu vzdělávacích aktivit”. Zadání jim však nebylo sděleno celé, klíčovým aspektem byli klienti, které si soutěžící rezervovali a řešili s nimi, co má aplikace obsahovat a jak má vypadat. Klientské schůzky zprvu zabíraly jen pár minut, později však soutěžící potřebovali upřesnit více a více otázek. Kromě klientů si soutěžící mohli zarezervovat i zkušené mentory, kteří jim pomáhali radami a konzultacemi při programování soutěžní aplikace. S pauzou na oběd soutěžící neúnavně programovali do 19:00.
Nedělní ráno bylo zahájeno vyhlášením týmů, které postupují do závěrečné části Grandfinále. Postupující týmy měly hodinu a půl na přípravu prezentací ke svým aplikacím, které v závěru prezentovali nejen před ostatními soutěžícími, ale i před odbornou porotou. Nepostupující týmy byly rozděleny do dvou místností, kde si s mentory zpětně rozebíraly své aplikace a průběh soutěže.
Jakmile postupujícím týmům vypršel čas na přípravu prezentací, všichni se přesunuli do posluchárny. Každý tým se prezentování ujal po svém. Někteří se snažili působit profesionálně, jiní prezentací bavili sebe i publikum. Na závěr porota slavnostně vyhlásila pořadí soutěže a předala ceny.
Tým Gymnázia Dobruška <DOGY> se umístil na 19. místě z celkem 100 soutěžních týmů. Vítězem se stal tým QWERTY z Gymnázia Louny.
Blahopřejeme klukům ke skvělému výkonu. Odměnou pro ně je i fakt, že již nyní splnili požadavky na přijetí ke studiu na pořádající Fakultu informatiky Masarykovy univerzity a nemusí absolvovat přijímací zkoušky.
Autor: Zdeňka Marková
Foto: Organizátoři <Tour de App>