Dne 20.6. se v aule Přírodovědecké fakulty Univerzity Hradec Králové uskutečnila první konference v kraji na téma Umělá inteligence pro vzdělávání. Královéhradecký krajský institut pro vzdělávání a inovace (KKIVI) se jako první v našem kraji pustil do systematické podpory AI ve školách jednak tím, že zřídil webové a Facebookové stránky KKIVI AI sloužící pro podporu a síťování všech, kteří se o AI zajímají, a zároveň uspořádal první konferenci, která měla za cíl shrnout současný rychlý vývoj umělé inteligence a nabídnout nejnovější a nejdůležitější příklady jejího využití ve školách.
Taková akce by rozhodně neproběhla bez dobré spolupráce a podpory Královéhradeckého kraje, Univerzity Hradec Králové a Města Hradec Králové, kteří společně vidí v AI výzvu a šanci pro další rozvoj vzdělávání. „Jsem ráda, že můžeme spolupracovat. Kraj, město a univerzita. To je jediný způsob, který mi dává smysl. Jediný způsob kooperace, který musí do budoucna pokračovat“ uvedla Pavlína Springerová, primátorka města Hradec Králové.
Tato konference byla první akcí z cyklu, který má za cíl systematickou podpory využívání AI ve školách. V rámci dvou bloků konference se pedagogové ze všech typů škol seznámili s fungováním AI, s typy umělé inteligence a případy jejího využití ve školách.
V úvodu konference přivítali asi 60 hostů a další online sledující pan Jan Kříž, děkan PřF UHK, Arnošt Štěpánek, náměstek hejtmana pro odbor školství Královéhradeckého kraje, Pavlína Springerová, primátorka města Hradec Králové a Jaroslav Jirásko, ředitel Královéhradeckého krajského institutu pro vzdělávání a inovace.
V prvním bloku „Jak AI ovlivňuje naše životy?“ upozornil Arnošt Štěpánek na to, že umělá inteligence je tu již 20 let a nyní probíhá její mediální boom. Na rychlý vývoj je třeba reflektovat, když se ptáme na vzdělávání, nezajímá nás jak se mění, ale co s ním bude. Cílem nejbližší budoucnosti je podle něj propojení lidí ve vzdělávání, kteří se o tento vývoj zajímají a sdílet si mezi sebou své zkušenosti. Na prezentaci Arnošta Štěpánka pak navázal Petr Kleiner, který představil ukázky testů, které ve své výuce využívá.
Richard Cimler z Přírodovědecké fakulty UHK hovořil o projektech, ve kterých umělou inteligenci na Přírodovědecké fakultě využívají. Zejména hovořil o zpracování vitálních funkcí, kdy díky AI jsou schopni pracovat v jedné chvíli s mimořádným množstvím dat (330 – 1000 záznamů za vteřinu), tato data je pak možné rychle zkoumat a analyzovat. Spolupracují například i obranným průmyslem, se kterým pracují na vytváření obrany proti dronům tím, že trénují AI, aby byla schopná rozeznávat a vyhodnocovat okolí a vzdušné hrozby.
V závěru prvního bloku vystoupil Libor Klubal, který se snažil popsat právě okolnosti mediálního boomu v posledním období. Spojuje ho s vstupem ChatGPT na trh. Uvedl, že za prvních 5 dnů získal ChatGPT 5 milionů uživatelů. V lednu až březnu se o něm začalo všude hovořit, ale nikdo mu ještě příliš nerozuměl. To se nyní postupně mění, mnoho lidí nachází potenciál pro využití AI. Jak AI využít? Libor Klubal říká: „Pozvěte si chatbota do výuky“ a nabízí inspirace, kde to zkoušet bez registrace. Například Koala chat, www.codebreakeredu.com/chat, Wisdolia, TandemGPT pro výuku jazyků. A pro ucelený přehled aktualit v oblasti AI doporučuje sledovat Twitter ChatGPT Prompts.
Po krátké přestávce vystoupila v druhém bloku nazvaném „AI ve školství, výzva, nebo strašák?“ Eva Nečasová, která představila novou platformu Chat GPT ve výuce, která má za cíl sdílení osvědčených a zajímavých promptů. Připomenula jejich manuál ChatGPT pro základní školy a představila další aktivity AI dětem včetně zpracovaných metodických materiálů. Hovořila také o tom, že AI dětem získala financování na vytvoření kurikula AI pro základní školy, které by mělo mimo jiné obsahovat mapu učebního pokroku a kompletní metodickou podporu vzdělávacího obsahu.
Petr Coufal navázal a představil některé závěry prováděného výzkumného šetření Učitelé a AI, které se realizovalo v posledních měsících. Zaměřovalo se na otázky jak AI vnímají učitelé (přínosy i rizika) a zda AI ve výuce používají. Nejčastější odpověď byla, že ne, nepoužívají. Petr Coufal však vidí potenciál v tom, že druhou nejčastější odpovědí bylo „zatím ne“, což odkazuje k tomu, že tito učitelé potřebují podporu, aby AI využívali. Studenti pak podle závěru šetření využívají AI poměrně často. Což je podle Petra Coufala velká otázka k zamyšlení.
Poslední v bloku vystoupil Václav Maněna, jehož cílem bylo ukázat několik praktických návodů, které učitelé mohou využít i ve výuce i v praktickém životě. Podle něj je cílem praktické využití umělé inteligence. Představil tedy aplikace Perplerxity.com, kterou přirovnává ke kouči, který nám pomáhá stanovovat výzkumné problémy, dále vyhledávač Bing, který funguje bez registrace, ale pouze v prohlížeči Microsoft Edge. Výhodu Václav Maněna spatřuje také v tom, že „AI je hrozně ukecaná, je hrozně milá a vysvětluje … Dokáže mi vysvětlit, uvést mě do problematiky a navést na to, co bych si o tom měl zjistit“ Dalšími představenými aplikacemi byly Excel formula bot, DeepL. Ucelený přehled všech informací, o kterých se Václav Maněna zmiňoval, ale i mnohých dalších, naleznete na https www.manena.info.
V posledním bloku konference proběhla diskuse hostů s přenášejícími, pokud by vás zajímaly odpovědi na další otázky, neváhejte se na nás obrátit ať už na stránkách www.skolstvikhk.cz/Ai nebo na Facebooku KKIVI AI.
Všichni účastníci se shodli, že v AI vidí výzvu a šanci, nikoliv hrozbu. Ač rizika samozřejmě nelze podceňovat. Záměrem KKIVI je pak především významně ulevit učitelům při přípravě na hodiny a osvobodit je od řady mechanických úkonů. Což by mohla být skutečná revoluce v jejich práci.
Podle zpětné vazby a reakcí účastníků konference mají učitelé velký zájem o to získat příklady, jak s umělou inteligencí ve výuce pracovat, vidí v ní prostředek ke zkvalitnění a zatraktivnění výuky. Díky tomu tak vzniká komunita nadšených a aktivních učitelů, akademiků, žáků a studentů, se kterou budeme pracovat a podporovat ji. Tato spolupráce pak vyústí na podzimní dvoudenní mezinárodní konferenci, která se bude konat 6. a 7. října a bude organizovaná zejména prostřednictvím workshopů s praktickým využitím umělé inteligence.
KKIVI v současnosti připravuje několik vzdělávacích kurzů v rámci dalšího vzdělávání pedagogů na téma možností AI a její aplikace do hodin na základních a středních školách.
Záznam konference, všechny aktuality i informace o chystané podzimní konferenci naleznete na stránkách www.skolstvikhk.cz/AI.
Těšíme se na spolupráci!