Pojďte využít  ChatGPT jako pomocníka pro učitele jazyků

Umělou inteligenci mohou učitelé snadno využít pro spoustu činností. Pro přípravu, ale i vyhodnocování. Pojďme se podívat na jednoduchý příklad toho, jak využít placenou verzi ChatGPT k výuce angličtiny.
AI aj

Umělou inteligenci mohou učitelé snadno využít pro spoustu činností. Pro přípravu, ale i vyhodnocování. Pojďme se podívat na jednoduchý příklad toho, jak využít placenou verzi ChatGPT k výuce angličtiny.

Nebudeme si nalhávat, že děti nebudou počítač a umělou inteligenci používat k řešení úloh. Samozřejmě, že budou. Je to tak jednoduché. Podívejte se třeba na náš vzorový příklad, který jsem vzal z internetových stránek speakspeak (https://speakspeak.com/cs/cviceni-anglicke-gramatiky/zacatecnici/otazky-v-case-minulem-prostem) a místo toho, abych jednoduché cvičení s časem minulým prostým jsem vyplnil sám, nechal jsem ho udělat ChatGPT. Umí to.

AI aj

Ale pozor! ChatGPT a vůbec všechny velké generativní modely pracují na principu pravděpodobnosti, takže ne vždy je vše správně. Zvlášť u složitějších tvarů se často stává, že výsledky jsou špatně. Stejně tak i u dalších předmětů, které nemusí být v trénovacích datech modelů, může docházet ke špatným výsledkům.

Vy ale chcete vědět, jak to může pomoct učitelům. Jednoduše. Máte deset otázek a chcete jich víc? Není nic jednoduššího. Stačí jednoduchý prompt: Potřebuji toto cvičení na otázky v čase minulém prostém doplnit o další věty. Výsledek vidíte na obrázku. Stejně tak můžete umělé inteligenci i dát najevo, jakou obtížnost má volit tím, že mu zadáte, na jaké úrovni daný žák je – A1? B1?… Podle toho se samozřejmě volí i obtížnost slovíček.

AI aj

Největší pruda – opravy

A teď jdeme na to, co je asi tou nejhorší prací. Vymýšlet nová cvičení a hry je leckdy obtížné, ale je to hravé a příjemné. Ale vyhodnocování a hlavně slovní hodnocení, to je vpravdě heroický výkon. Pojďme si to zjednodušit. Dostanete od žáka takto vyplněný úkol:

  1. Did you speak to Angela last week?
  2. What year did Columbus discover America?
  3. Why did you not come to my birthday party?
  4. What year did Elvis die? Was it 1977 or 1978?
  5. How much do you pay for your iPhone?
  6. When did you play tennis with Martin?
  7. Which hotel did you stay in when you were in London?
  8. How many times did Tom taken his driving test before he passed?
  9. How old were you when you left school?
  10. How old was she when she started school?

My to nakopírujeme do okna ChatuGPT s jednoduchým promptem Zvýrazni mi tučně chyby, za větu napiš případně správný tvar a pak ohodnoť slovně celé cvičení. Výsledek vidíte na snímku obrazovky. Sem pro lepší čitelnost přidám jen slovní hodnocení:

Hodnocení celého cvičení: Celkově jste cvičení vyplnili dobře, avšak dvě chyby by se měly opravit. V páté větě je použitý přítomný čas místo minulého („do you pay“ místo „did you pay“). V osmé větě je použito nesprávné sloveso („taken“ místo „take“). Jinak jste správně použili minulý prostý čas ve zbytku otázek. Dobrá práce!

AI aj

Práce se soubory

Je jasné, že nebudete otevírat všechny soubory jeden po druhém, kopírovat věty a pak prompt a zpátky hodnocení. Tak to uděláme trochu jednodušší. Placená verze dokáže už mnoho lepších funkcí. Lze třeba nahrávat soubory a nechat je analyzovat. Takže já připojil výše uvedený „jakobyúkol“ ve wordovském dokumentu. Stejný prompt, stejný výsledek.

AI aj

Jenže nekončíme. ChatGPT s příchodem verze 4o zaznamenal velký posun i v tom, že dokáže přistupovat z diskům OneDrive nebo GoogleDrive. Druhý jmenovaný je samozřejmě spojen s učebnou GoogleClassroom, takže načítání souborů se výrazně zjednodušuje. Já udělal dva identické soubory, kde jsem jen udělal hlavičku se svým jménem a třídou (Jan Čech, 3.C) a vložil jsem sem „jakobyúkol“ a druhý soubor byl od spolužáka Františka Nováka.

ChatGPT navíc umí i soubory ukládat, takže můj prompt vypadá nyní takto:

Načti všechny soubory, vyhodnoť cvičení a do nového souboru, který bude mít tento formát <současný název>_honoceni.docx přepiš toto cvičení, tučně chyby, za větu napiš případně správný tvar a pak ohodnoť slovně celé cvičení.

Výsledek je ten, že mi ChatGPT udělal ke stáhnutí dva soubory požadovaného tvaru a požadovaného výsledku, jaký jste viděli před chvílí (viz nahoře).

AI aj
 

My můžeme být ale neustále nespokojení s tím, jak to vypadá, jak je to formátováno, že to je značně odosobnělé. A tak jsem použil tento prompt:

– Jsi učitel angličtiny. Jsi milý, hodný, ale spravedlivý. Na chyby upozorníš, dokážeš poradit, jak postupovat dál.
– Načti všechny soubory
– Do nového souboru, který bude mít tento formát <současný název>_honoceni.docx přepiš toto cvičení
– Zvýrazni tučně chyby, za větu napiš případně správný tvar
– Na závěr vytvoř slovní hodnocení, které bude v těle textu oslovovat křestním jménem daného žáka (například: Tahle úloha se Ti, Patriku, moc povedla…) ve správném skloňování, následně zhodnotíš výsledky jeho chyb a na závěr mu doporučíš podle počtu chyb, jestli by měl danou látku ještě zopakovat. Pokud bude mít víc než čtyři chyby včetně, doplníš mu tam na procvičení ještě další dvě věty. Tvůj tón je přátelský, žákovi tykáš, nejsi ale servilní, vtipný apod.

Že Jan je také Honza, to ChatGPT tak úplně neví, takže oslovení „Jene“ není úplně košer, ale u Františka to dopadlo takhle:

Tahle úloha se Ti, Františku, moc povedla. Nicméně, našel jsem několik chyb, na které bych Tě chtěl upozornit:

  • V páté větě je použitý přítomný čas místo minulého („do you pay“ místo „did you pay“).
  • V osmé větě je použito nesprávné sloveso („taken“ místo „take“).

V ostatních větách jsi správně použil minulý prostý čas. Dobrá práce! Doporučuji Ti ještě jednou si zopakovat tato pravidla, ale celkově jsi to zvládl dobře.

Samozřejmě, že takový postup můžete ještě dál a dál vylepšovat. Pomocí automatizace (například Make, Zapier nebo PowerAutomate) pak můžete vytvářet celá kouzla s tím, že se vám budou úkoly automaticky stahovat do vhodných adresářů, třídit, ChatGPT může nabízet i vysvětlení, jak chyby vznikly a proč to má být jinak… Jistě, musíte nad tím sedět a přemýšlet třeba dva večery a zkoušet a zkoušet. Ale můžete si nastavit GPTs (tedy pomocníka, kde už prompt máte nastavený, o tom si povíme v některém z dalších dílů) a pak už budete jen užívat plody své práce. Ale na závěr je třeba verzálkami připomenout: NIKDY UMĚLÉ INTELIGENCI NEVĚŘTE A VŽDY JEJÍ PRÁCI KONTROLUJTE!

 

Autor: Jan Čech

AI technologický specialista ve společnosti Vltava Labe Media

Foto: Pexels.com / Max Fischer (https://www.pexels.com/cs-cz/foto/muz-lide-sezeni-skola-5212337/)

Facebook
Twitter
LinkedIn
Redakce
Redakce

Přinášíme pro vás zajímavosti a zprávy ze školství v Královéhradeckém kraji

Školský informační portál

Portál Školy sobě

Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
0