Podívejte se, jak učí s umělou inteligencí v USA

Umělá inteligence (AI) rychle proniká do vzdělávacích systémů po celém světě, třeba v USA. Učitelé a studenti objevují nové způsoby, jak využít tuto technologii ke zlepšení výuky a učení. Od automatického známkování až po personalizované učební plány, AI mění tradiční přístupy ke vzdělávání. Tento trend však s sebou přináší i řadu etických otázek a obav ohledně budoucnosti role učitelů.
teacher-4784917_1920

Umělá inteligence (AI) rychle proniká do vzdělávacích systémů po celém světě, třeba v USA. Učitelé a studenti objevují nové způsoby, jak využít tuto technologii ke zlepšení výuky a učení. Od automatického známkování až po personalizované učební plány, AI mění tradiční přístupy ke vzdělávání. Tento trend však s sebou přináší i řadu etických otázek a obav ohledně budoucnosti role učitelů.

Umělá inteligence se stává běžným nástrojem v rukou učitelů po celých Spojených státech. Mnoho pedagogů využívá AI k automatizaci rutinních úkolů, jako je známkování testů nebo vytváření učebních plánů. To jim umožňuje věnovat více času individuální práci se studenty a kreativním aspektům výuky. Ostatně i my jsme si nedávno ukázali, jak snadno pomocí AI vytvořit pomocníka pro hodnocení úkolů.

Sal Khan, zakladatel Khan Academy, která vyvinula AI tutora jménem Khanmigo, k tomu říká: „Myslím, že to bude jako kalkulačka. Zpočátku byli lidé skeptičtí k používání kalkulaček ve třídách. Ale nakonec se staly standardním nástrojem. Myslím, že to samé se stane s AI,“ řekl Kahn pro americkou stanici CNBC.

Nicméně, ne všichni jsou z tohoto trendu nadšení. Někteří učitelé se obávají, že by AI mohla ohrozit jejich pracovní místa nebo snížit kvalitu vzdělávání. Randi Weingarten, prezidentka Americké federace učitelů, velmi trefně poznamenává: „AI nemůže nahradit lidský úsudek a empatii, které jsou klíčové pro efektivní výuku.“ Ovšem, jak si ukážeme v následujících příkladech, těch míst pro použití AI je opravdu hodně.

Nové možnosti i výzvy

Studenti rychle objevují potenciál AI nástrojů pro své vzdělávání. Mnoho z nich používá chatboty jako ChatGPT k pomoci s domácími úkoly, psaním esejí nebo k lepšímu pochopení složitých konceptů.

Některé školy již experimentují s pokročilými AI systémy. Například střední škola Purdue Polytechnic v Indianě implementovala AI systém, který sleduje pokrok studentů a pomáhá učitelům identifikovat oblasti, kde studenti potřebují dodatečnou podporu. To je jeden z nejdůležitějších pokrok ve výuce – personalisovaná příprava pro každého studenta zvlášť. Vždyť každý z nich má svou vlastní rychlost a pokud umělá inteligence dostatečně odhalí nedostatky, může vytvořit vícekolejný systém výuky, který vyzdvihne přednosti studentů a naopak pomůže v nedostatcích.

Podle průzkumu společnosti Intelligent.com 30 % vysokoškolských studentů používá ChatGPT k vypracování domácích úkolů a 60 % k výzkumu. To vyvolává obavy o akademickou integritu a autenticitu studentské práce.

20 % amerických studentů uvedlo, že nikdy ještě nepoužili žádný program generativní umělé inteligence

Některé školy a univerzity reagují na tento trend zaváděním nových pravidel a směrnic pro používání AI. Například Stanfordova univerzita aktualizovala svůj kodex cti, aby zahrnoval pokyny pro používání generativní AI. Je totiž důležité, abychom studenty naučili, jak eticky a efektivně využívat AI nástroje. Nejde ignorovat takhle vyvinutou technologii, ale musíme zajistit, aby studenti chápali její omezení a potenciální rizika.

Pozor na propasti

Přestože AI nabízí mnoho výhod pro vzdělávací systém, její implementace není bez problémů. Jednou z hlavních obav je potenciální prohloubení existujících nerovností ve vzdělávání.

Dr. Justin Reich, ředitel MIT Teaching Systems Lab, varuje: „Existuje riziko, že AI nástroje budou dostupné pouze pro bohatší školy a studenty, což by mohlo dále zvýšit propast mezi privilegovanými a znevýhodněnými studenty.„

Další významnou otázkou je ochrana soukromí studentů. Sběr a analýza dat o výkonu a chování studentů pomocí AI vyvolává obavy o bezpečnost a etické využití těchto informací.

Přestože AI může výrazně zlepšit efektivitu výuky a personalizaci učení, existují obavy ohledně jejího dopadu na sociální a emocionální aspekty vzdělávání. Kritici argumentují, že přílišné spoléhání na technologii může vést k omezení mezilidských interakcí, které jsou klíčové pro rozvoj sociálních dovedností a emoční inteligence.

V reakci na tyto obavy některé školy aktivně hledají způsoby, jak využít AI k podpoře, nikoli nahrazení, sociálního a emočního učení. Například vyvíjejí programy, které využívají AI k identifikaci studentů, kteří mohou potřebovat emocionální podporu, a následně zapojují lidské poradce a učitele k poskytnutí této podpory.

Další přístup zahrnuje využití AI k vytváření simulací a scénářů, které pomáhají studentům rozvíjet empatii a sociální dovednosti v bezpečném, kontrolovaném prostředí. Tyto inovativní přístupy ukazují, že s kreativním myšlením lze AI využít k posílení, nikoli oslabení, sociálních a emočních aspektů vzdělávání.

Konkrétní příklady

S rostoucím významem AI ve vzdělávání se mění i požadavky na přípravu a průběžné vzdělávání učitelů. Mnoho pedagogických fakult a programů pro profesní rozvoj učitelů začíná zahrnovat kurzy zaměřené na využití AI ve výuce.

Učitelé budou muset rozvíjet nové dovednosti, včetně schopnosti efektivně využívat AI nástroje, interpretovat data generovaná AI systémy a integrovat AI do svých výukových strategií. Zároveň bude důležité, aby si učitelé udrželi a rozvíjeli ty dovednosti, které AI nemůže nahradit – jako je empatie, kreativita a schopnost inspirovat a motivovat studenty.

Pojďme se podívat na některé z příkladů. Minulé léto se Jen Roberts, učitelka angličtiny na Point Loma High School v San Diegu, zúčastnila školení, aby se naučila používat Writable, nástroj AI, který automatizuje hodnocení písemných úkolů a poskytuje studentům zpětnou vazbu využívající technologii OpenAI. V uplynulém školním roce Roberts používala ve třídě Writable a další nástroje AI a řekla, že to byl zatím nejlepší rok za téměř tři desetiletí výuky. Robertsová  pro stránky Calmatters řekla, že to z jejích studentů udělalo lepší spisovatele, ne proto, že za ně psala umělá inteligence, ale protože automatizovaná zpětná vazba může studentům říci rychleji než ona, jak se zlepšit, což jí zase umožňuje rozdávat více písemných úkolů.

A není jediná, která si chválí odpovědi umělé inteligence.  Třeba Alex Rainey učí angličtinu žáky čtvrté třídy na Chico Country Day School v severní Kalifornii. Používá GPT-4, jazykový model vytvořený OpenAI, který stojí 20 dolarů měsíčně, k hodnocení prací a poskytování zpětné vazby. Poté, co nahrála svou hodnotící tabulku a příklady své písemné zpětné vazby, použila umělou inteligenci k hodnocení úkolů o obranných mechanismech zvířat, což umožnilo GPT-4 analyzovat gramatiku a strukturu vět studentů, zatímco se zaměřila na hodnocení kreativity.

„Mám pocit, že zpětná vazba, kterou to poskytlo, byla velmi podobná tomu, jak známkuji své děti, jako by do toho byl zapojen můj mozek,“ řekla.

Stejně jako Jen Roberts zjistila, že šetří čas, práce, která trvala hodiny nyní zvládne za pár minut, ale také zjistila, že GPT-4 je někdy tvrdší učitel než ona. Souhlasí s tím, že rychlejší zpětná vazba a schopnost rozdávat více písemných úkolů vytváří lepší studenty.

 

Zdroje (Doporučujeme prostudovat, protože je toho v nich mnohem víc řečeno, než se nám vešlo do článku)
https://calmatters.org/economy/technology/2024/06/teachers-ai-grading/

https://www.cbsnews.com/news/how-one-school-district-is-turning-to-ai-to-solve-bus-driver-shortage/

https://www.cnbc.com/2024/06/11/ai-is-getting-very-popular-among-students-and-teachers-very-quickly.html

https://edition.cnn.com/2024/05/17/tech/ai-high-school/index.html

 

Autor: Jan Čech

Foto: Pixabay

Facebook
Twitter
LinkedIn
Redakce
Redakce

Přinášíme pro vás zajímavosti a zprávy ze školství v Královéhradeckém kraji

Školský informační portál

Portál Školy sobě

Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
0