Článků, webových stránek a velkého množství všemožných aktivit k AI nalezentete opravdu mnoho. I my jsme pro vás přečetli a sepsali stručný obsah některých aktualit k umělé inteligenci. Přečtěte si o tom, zda se AI učí lhát. Nechte si doporučit přehledné stránky k AI nejen pro úplné začátečníky. Nebo si přečtěte dva zajímavé články Českého rozhlasu.
Umělé inteligence se zlepšují ve lhaní. Může to být nebezpečné, varují experti, takový název nese článek Tomáše Karlíka na webu ČT24. Autor se ve svém textu odvolává na informace zveřejněné v odborném žurnálu Patterns, dle kterých se díky prohlubování schopnosti AI lhát, velmi zvyšuje bezpečnostní riziko práce s umělou intelingencí. A to bez ohledu na to, že v současnosti tyto své „dovednosti“ AI získává především ve strategických hrách a aktivitách, kde je pro ní lež „jen“ nástrojem k výhře. Více informací se dočtete ve článku ZDE.
Zdroj: Karlík, Tomáš. CT24.cz: Umělé inteligence se zlepšují ve lhaní. Může to být nebezpečné, varují experti [online]. Praha: ČT24, 2024 [cit. 2024-05-21]. Dostupné ZDE.
Pokud kolem sebe máte kolegy, kteří zatím nenalezli odvahu nebo chuť se do využívání umělé inteligence pustit, můžete jim zkusit představit stránky Umělá inteligence (AI) (e-bezpeci.cz). Ty připravilo CENTRUM PREVENCE RIZIKOVÉ VIRTUÁLNÍ KOMUNIKACE
(E-BEZPEČÍ / DIGIDOUPĚ) Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci. Centrum vede Kamil Kopecký, který je všem, kdo se alespoň trochu pohybují ve světě AI, velmi dobře známý. Na další jeho aktivity se doporučujeme podívat přímo na jeho stránkách.
Nicméně stránky Centra prevence rizikové virtuální komunikace nabízí nejen základní vhled do problematiky, ale také nabídku možností využití AI ve vzdělávání. Současně také rizika související s AI, nebo také různé další zdroje a doporučení.
Jak už jsme zmiňovali na začátku, stránky budou určitě vhodným výchozím informačním zdrojem pro každého, kdo se chce s AI jednoduše a srozumitelně seznámit.
Zdroj: Pedagogická fakulta Univerzita Palackého v Olomouci. Umělá inteligence (AI) (e-bezpeci.cz) [online]. Olomouc: PF UP, 2024 [cit. 2024-05-21]. Dostupné ZDE.
iRozhlas nabízí dva zajímavé články k AI. V prvním Marie Vítů ve svém článku Umělá inteligence jako součást vyučování. Rozvíjet dovednosti pomáhá žákům i učitelům uvádí několik příkladů využití umělé inteligence ve vyučování a odkazuje také na doporučení a možnosti vzdělávání v této oblasti od NPI. (Více informací). Jiří Klečka pak ve svém článku ze 14.5. Nová umělá inteligence vidí, slyší a může si s vámi povídat. Model GPT-4o má být zdarma popisuje schopnosti nového modelu GPT-4o od americké společnosti Open AI, který bude dostupný zdarma. Mezi významné dovednosti hlasového modelu bude patřit například to, že „dovede vést komunikaci s uživateli lidským hlasem, překládat mezi různými jazyky a zpracovávat informace z kamery chytrého telefonu“, uvádí v článku Jiří Klečka.
Zdroj: Vítů, Marie. iRozhlas.cz: Umělá inteligence jako součást vyučování. [online]. Praha: Český rozhlas, 2024 [cit. 2024-05-21]. Dostupné ZDE.
Zdroj: Klečka, Jiří. iRozhlas.cz: Nová umělá intelience vidí, slyší a může si s vámi povídat [online]. Praha: Český rozhlas, 2024 [cit. 2024-05-21]. Dostupné ZDE.