Ohlédnutí za Víkendovou školu AI

Máme za sebou první víkendovou školu AI, která navazovala na jarní konferenci. Tu uspořádal Královéhradecký krajský institut pro vzdělávání a inovace ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Hradec Králové, městem Hradec Králové a Krajským úřadem Královéhradeckého kraje. Cílem akce bylo podpořit učitele a studenty v každodenním používání AI s cílem využití jejího potenciálu pro usnadnění a zpestření práce. Dalším cílem bylo diskutovat o všech aspektech, které se umělé inteligence dotýkají, jako jsou například etické normy a zásady. Na programu bylo vystoupení řečníků, panelové diskuze k etickým, právním i společenským souvislostem využití AI ve školách a zvláštní důraz byl kladen na prakticky zaměřené workshopy.
VŠ AI

Máme za sebou první víkendovou školu AI, která navazovala na jarní konferenci. Tu uspořádal Královéhradecký krajský institut pro vzdělávání a inovace ve spolupráci s Přírodovědeckou fakultou Univerzity Hradec Králové, městem Hradec Králové a Krajským úřadem Královéhradeckého kraje. Cílem akce bylo podpořit učitele a studenty v každodenním používání AI s cílem využití jejího potenciálu pro usnadnění a zpestření práce. Dalším cílem bylo diskutovat o všech aspektech, které se umělé inteligence dotýkají, jako jsou například etické normy a zásady. Na programu bylo vystoupení řečníků, panelové diskuze k etickým, právním i společenským souvislostem využití AI ve školách a zvláštní důraz byl kladen na prakticky zaměřené workshopy.

Celou konferenci zahájil Arnošt Štěpánek svou prezentací AI jako výzva i příležitost moderního školství a díky vizionářskému a strategickému pohledu popsal vývoj AI ve školství a zároveň vystihl záměr Víkendové školy. „Umělá inteligence je pro nás všechny obrovskou výzvou a je potřeba se s ní naučit pracovat, znát možnosti, jak nám může obohatit život, ale také vnímat její možná rizika.“

Druhým přednášejícím byl zkušený pedagog Milan Khas, který nabídl účastníkům praktický a odlehčený pohled na umělou inteligenci v přednášce a názvem AI ve školství aneb co na to Věra. A během jeho přednášky zazníval z auly upřímný smích všech hostů.

Po krátké přestávce proběhly očekávané workshopy, na kterých si účastníci mohli vše předchozí vyzkoušet. V prostorách auly zůstala skvělá Eva Nečasové s workshopem Jak využít smysluplně ChatGPT ve výuce nejen v přípravách na hodiny, ale také v hodnocení a přímo ve výuce? Seznámila účastníky se svými projekty, které AI dětem přichystala právě na podporu učitelů. Jako například stránku s přednastavenými prompty nebo nápady, jak pomocí umělé inteligence naprogramovat schémata a tabulky.

Karel Klatovský na druhém souběžně běžícím workshopu na téma Umělá inteligence při práci pedagoga nabídl učitelům ucelený vhled do nástrojů, které mohou uživatelé využívat v rámci Microsoft aplikací a jsou běžné dostupné jako součást Wordu, Power Pointu nebo Formsů.

Třetí workshop pak vedli studenti Střední průmyslové školy Smíchov a nesla název Představení aplikací AI ve výuce pohledem studentů. Zajímavé je, že workshop byl plný učitelů. A za to jsme rádi. Totiž, že se učitelé zajímají o to, jak nahlíží jejich studenti na tuto problematiku. Studenti ze Smíchovské průmyslovky a gymnázia ukázali, jak samozřejmé je už dnes využití AI pro jejich vrstevníky a jak se na ně učitelé mohou (a musí) „napojit“, aby s nimi dokázali držet krok.

Po skončení workshopů byl pracovní program zakončen diskuzním klubem na téma Výzvy a směřování českého školství, nejen ve spojitosti s AI, ve kterém se jako panelisté představili Dan Pražák, Petra Mazancová a Petra Marešová. Jaroslav Jirásko zkušeně vedl diskuzi, která se točila   kolem využívání AI přímo ve na hodinách a zkušenostmi učitelů s jejím aktivním využíváním.  Diskuzemi mj. hodně rezonoval hojně citovaný výrok Bořivoje Brdičky, nestora využití technologií ve výuce, který si vypůjčil od americké vzdělavatelky učitelů Sheryl Nussbaum-Beach: “Ten učitel, který nedokáže naučit víc než umělá inteligence, má být nahrazen a nahrazen bude.”

Sobotu odstartoval Karel Mls svým příspěvkem Dolů králičí norou generativní AI. Inspirativní příklady využití AI v praxi a nabídl tak hostům další inspirativní návody jako například generování videa z obrázku, nebo práci se zdrojovým kódem jako pomoc při programování.

Druhá část dopoledne patřila opět workshopům, na kterých měli účastníci možnost vystřídat se a  absolvovat tak během dvou dnů všechny tři kurzy.

Následovala přednáška Juraje Hvoreckého Co si filozof myslí o velkých jazykových modelech a proč by to mělo zajímat i další lidi. Tento kritický vhled jistě nejednoho účastníka přesvědčil, že se AI rozhodně nemusíme a nemůžeme bát, protože náš jazyk funguje v kontextu vnějšího světa, což jazykové modely nedokáží.

Na toto téma navázala i následná panelová diskuze, do které se mimo pana Hvoreckého přidal ještě Tomáš Pětivoký a Michaela Vatterlová. Společně diskutovali o etických a právních aspektech využívání AI a shodli se na tom, že je třeba klást důraz na správnou a zodpovědnou práci při jejím využívání.

V průběhu Víkendové školy se poprvé setkala různorodá skupina ředitelů škol, pedagogů a lektorů, aby spolu hovořili o možnostech projektové práce v souvislosti s využíváním AI ve školství. Přibližně 10 zájemců začne pracovat na screeningu nejrůznějších nástrojů a aplikací pro využití AI ve výuce a společně připraví doporučení pro ostatní učitele z kraje.

V současné chvíli plánujeme na říjen a listopad tři navazující webináře. První z nich – webinář Karla Klatovského s názvem Použití AI ve školách je již vyprodán, ale můžete se registrovat na další připravovaný termín. A na jaře se můžete těšit na další konferenci k tomuto rychle se rozvíjejícímu tématu, kterým umělá inteligence je.

Rádi bychom vám poděkovali za účast a snahu rychle se vzdělávat v oblasti AI. Těšíme na další setkávání a mějte hodně štěstí (a zkušeností) se zadáváním promptů.

Redakce školství KHK

Přinášíme pro vás zajímavosti a novinky ze školství v Královéhradeckém kraji

Sdílejte článek s přáteli
Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
0