Nástroje multifunkční nakonec sice všechny své funkce splní, ale mizerně. A to platí i o umělé inteligenci a konkrétně o velkých jazykových modelech, jako je ChatGPT nebo Gemini od Googlu.
Problém těchto jazykových modelů je to, že si rády vymýšlí. Pokud nemají ve svých datech nějaké dostatečně relevantní informace nebo odkazy, prostě si výsledek vymyslí. A tak ChatGPT je naprosto nevhodné používat jako vyhledávač. Stejně tak (a možná ještě překvapivěji) je to stejné s Gemini od Googlu, kde bychom očekávali, že bude s vyhledávačem spolupracovat.
Takže nejdůležitější pro všechny (nejen učitele) je vědět, že NEPOUŽÍVEJTE AI JAZYKOVÉ MODELY JAKO VYHLEDÁVAČE!
Chcete však vyhledávat pomocí AI? To není problém. Tohle tady už máme a mít budeme ve stále větším množství. Pojďme se na to pořádně podívat.
Nástup umělé inteligence (AI) mění svět internetových vyhledávačů. Nové vyhledávací nástroje založené na AI přinášejí relevantnější a personalizovanější výsledky, dokonce odpovídají na složité otázky. Proč to dokážou leckdy lépe? Je to kvůli schopnosti porozumět záměru a kontextu uživatele.
Revoluce ve vyhledávání díky AI
Síla umělé inteligence spočívá v její schopnosti učit se z obrovského množství dat a neustále se optimalizovat. Když se tato technologie aplikuje na vyhledávače, znamená to, že platforma se může učit z chování uživatelů, historie prohlížení a záměru za dotazy, aby poskytovala stále relevantnější výsledky. Časem vyhledávač vyvine hluboké porozumění potřebám a preferencím každého uživatele.
Pokročilé jazykové modely a neuronové sítě umožňují vyhledávání poháněnému AI porozumět nuancím lidského jazyka. Dokáže analyzovat složité dotazy, rozpoznat kontext a vztahy, a dokonce vést dialog pro upřesnění vyhledávání. To umožňuje vyhledávačům poskytovat přímé odpovědi, personalizovaná doporučení a návrhy na témata, která s dotazem souvisí, čímž posouvají vyhledávací zkušenost na novou úroveň intuitivnosti a efektivity.
To slovo efektivita je strašně důležité, protože tím odpadne procházení desítkami nerelevantních a placených odkazů, ale přijdeme díky AI přímo k meritu věci.
Noví hráči na trhu AI vyhledávačů
Zatímco technologičtí giganti jako Google a Microsoft již nějakou dobu integrují AI do svých vyhledávacích produktů, řada ambiciózních startupů nyní buduje vyhledávače s AI od základů. Jedním z pozoruhodných konkurentů je Perplexity.ai, který se označuje za jakýsi „nástroj na odpovědi“ schopný reagovat i na vágní nebo složité dotazy přímými a aktuálními informacemi.
Perplexity je poháněn velkými jazykovými modely, webovými daty a aktualizovanou verzí hodnocení relevantnostni stránek, která vytváří znalostní graf spolehlivých webových stránek. V experimentech někteří uživatelé zjistili, že je pro většinu jejich vyhledávacích potřeb životaschopnou alternativou ke Googlu.
Není to jen Perplexity
Na poli vyhledávání ale není jen Perplexity. Najdeme tu spoustu dalších startupů, které se chtějí zde prosadit. Pravda, Perplexity dostalo už pobídky v řádech milionů dolarů od spousty firem, které vidí v téhle službě velkého konkurenta pro Google. A co je nejlepší třeba pro Microsoft, než trochu podtrhnout nohy největšímu rivalovi, že?
Mezi dalšími je třeba zmínit i Lucidworks, což je platforma, kterou nemůžete jen tak nastartovat na prohlížeči. Je možné integrovat toto AI vyhledávání do svých stránek. A takových je ještě spousta – Elastic, Algolia, You, iAsk apod.
Reakce Googlu: Integrace generativní AI
Čelící rostoucí konkurenci, lídr trhu Google ale nezahálí a masivně do toho šlape. Společnost nedávno představila Search Generative Experience (SGE), který využívá generativní AI k poskytování inteligentních přehledů a klíčových bodů pro otevřené vyhledávání. Identifikací nejdůležitějších informací a jejich prezentací v snadno stravitelném formátu, včetně odkazů pro další zkoumání, se SGE snaží pomoci uživatelům rychle analyzovat a porozumět složitým tématům.
Google také využívá AI k rozšíření rozsahu otázek, na které jeho vyhledávač může smysluplně odpovědět. Díky své bezkonkurenční znalostní bázi a porozumění jazyku bude Google vyhledávání brzy schopno přímo odpovídat i na vysoce specifické nebo mnohotvárné dotazy, které by normálně vyžadovaly rozsáhlý výzkum.
Bacha na ChatGPT! Startuje
Jenže je tu OpenAI a na trh vyhledávačů za chvíli vstoupí s novou službou SearchGPT, která využívá umělou inteligenci pro poskytování aktuálních informací z internetu. Služba je zatím v prototypové fázi, dostupná pouze pro 10 000 testovacích uživatelů, a je poháněna modelem GPT-4. OpenAI spolupracuje s mediálními partnery a zdůrazňuje jasné a přímé zdroje ve výsledcích vyhledávání.
Tento krok představuje potenciální hrozbu pro Google a zvyšuje konkurenci s AI vyhledávači jako Perplexity. OpenAI plánuje v budoucnu integrovat tyto vyhledávací funkce přímo do ChatGPT. Služba nabízí také funkci „vizuálních odpovědí“, jejíž přesný způsob fungování zatím není znám. Přestože je SearchGPT momentálně zdarma, vzhledem k vysokým nákladům na provoz AI modelů bude OpenAI muset brzy řešit otázku monetizace této služby.
Autor: Jan Čech
Foto: Pixabay / Tumisu
O autorovi..
Dvacet let dělal redaktora, editora a šéfredaktora v mnohých časopisech i internetových portálech. Když vypukla velká revoluce umělé inteligence vypuštěním modelu ChatGPT do světa, stal se ve vydavatelství Vltava Labe Media jedním z těch, kteří se do tohoto fenoménu snažili proniknout co nejvíc. Nakonec mu vedení nabídlo možnost přejít na novou pozici, která ani nebyla definována. Neměla jméno. A tak se stal tím, kdo se snaží implementovat umělou inteligenci do struktur vydavatelství. A aby ta pozice nebyla bezejmenná, ChatGPT vygeneroval i její název: AI technologický specialista.