„Duševní zdraví ve škole: prevence, podpora a konkrétní tipy pro učitele i žáky“

Duševní zdraví ve škole je stejně důležité jako výuka. Nabízíme tipy na psychohygienu pro žáky i učitele, představení podpůrných odborníků a organizací v Královéhradeckém kraji.

Otázka psychohygieny a duševního zdraví je v posledních letech velmi aktuální téma, které rezonuje napříč generacemi. Z dostupných dat a studií jasně vyplývá, že psychické zdraví je pro spoustu lidí luxus. Národní ústav duševního zdraví spolu s Českou školní inspekcí v roce 2023 provedl monitoring na základních školách napříč zemí. Data ukázala, že 4 z 10 dotazovaných žáků projevovali známky středně těžké až těžké deprese. 30 % žáků zápasí s úzkostnými poruchami. Více informací najdete v článku NUDZ.

„Převedeme-li to na průměrnou třídu o dvaceti žácích, průměrně 6 jich vykazuje příznaky úzkosti a 8 příznaky středně těžké až těžké deprese, dalších 5 vykazuje příznaky deprese mírné,“ popisuje Matěj Kučera z NUDZ. Platí přitom, že ve všech oblastech duševního zdraví jsou více zasaženy dívky: oproti chlapcům jich depresivními i úzkostnými příznaky trpí více než dvojnásobek.

Co tedy dělat, abychom si udrželi psychiku v rovnováze? Jaká opatření/postupy můžeme zavést ve školním prostředí a při tom vytvořit pro děti bezpečné klima? Škola je plná výzev, kterým čelí jak studenti, tak i učitelé. Přibývá tlaků z vnějšího prostředí, od výkonu přes digitální zátěž až po rychlé změny ve společnosti. Pokud se ale zaměříme na podporu duševního zdraví, může se škola stát místem, kde se nejen učí, ale i odpočívá, nabírá síla a budují zdravé vztahy. Právě konkrétní kroky a drobné změny každodenní praxe mohou mít velký dopad.

V následují části článku jsme si připravili návrhy, které pomáhají předcházet psychickým problémům.

Doporučené metody psychohygieny pro práci s žáky:

  • Denní rituály (zařazení otázek „jak se dnes cítím?“, využití emočních karet, smajlíků)
  • Podpora pravidelného pohybu (například skrze hravé aktivity)
  • Rozvoj emoční gramotnosti (například práce s obrázky a příběhy)
  • Nastavení hranic (co je příjemné mně, nemusí být příjemné spolužákovi a je proto důležité umět říct ne)
  • Komunikace (učit děti popsat své emoce)
  • Pravidla (jasně definovat třídní pravidla, která budou děti chránit a vytvářet pozitivní klima třídy)
  • Dechová cvičení a relaxace
  • Sebepoznání a osobní rozvoj (prohloubení zájmů/koníčků)
  • Vedení k pozitivnímu myšlení
  • Vyvážené hospodaření s časem
  • Budování pozitivních vztahů
  • Aplikace relaxačních technik (nácvik správného dýchání, zklidňující dechová cvičení, imaginativní cvičení, progresivní svalová relaxace)
  • Vedení k time managmentu
  • Začlenění tématu psychohygieny do vybraných témat učiva

Psychohygiena pro učitele:

  • Sebepéče – krátká dechová cvičení, mindfulness nebo relaxace během dne
  • Nastavení hranic – oddělit pracovní a osobní život (např. neodpovídat na maily večer)
  • Supervize a intervize – pravidelná setkání s kolegy a odborníky k řešení náročných situací
  • Redukce administrativy – využívání digitálních nástrojů, delegace
  • Podpora vedení – vytvoření prostředí, kde je psychohygiena učitelů brána vážně
  • Vzdělávání v oblasti duševního zdraví – účast na workshopech, kurzech a projektech

Učitelé i ředitelé škol jsou denně vystaveni velké zátěži, a proto je důležité, aby i oni mysleli na svou psychohygienu. Vzdělávací kurzy, které nabízí Královéhradecký krajský institut pro vzdělávání a inovace (KKIVI), se proto zaměřují i na prevenci syndromu vyhoření a podporu duševní pohody pedagogů. Aktuálně můžete využít například kurz „Jak vzdělávat a nevyhořet“, který nabídne praktické tipy, jak si nastavit zdravé hranice, efektivně hospodařit s energií a nacházet v práci radost i motivaci.

Odborní pracovníci a podpora v Královehradeckém kraji

Velmi důležitou roli hrají i odborní pracovníci ve školách – školní psychologové, speciální pedagogové či metodici prevence. Ti poskytují podporu žákům i učitelům, pomáhají řešit krizové situace a pracují na prevenci.

PPP působí v každém okrese kraje (Hradec Králové, Jičín, Náchod, Rychnov nad Kněžnou, Trutnov) a SPC v Jičíně a Rychnově nad Kněžnou.

Významnými partnery jsou neziskové organizace, například Péče o duševní zdraví, z. s. nebo místní rodinné poradny a krizová centra, která spolupracují se školami i rodinami.

PROSTOR PRO je také nezisková organizace z Hradce Králové, která poskytuje odbornou pomoc a podporu dětem, mladým, rodinám a školám při překonávání životních výzev. Jejich služby zahrnují tři základní programy. Nízkoprahové zařízení pro děti a mládež KLÍDEK, preventivní programy pro školy SPIRÁLA,klub pro seniory DŘEVĚNKA.

Kromě toho kraj vyhlašuje dotační programy na prevenci rizikového chování a podporu duševního zdraví, které umožňují školám realizovat projekty zaměřené na wellbeing.

 

NZDM KLÍDEK-sociální pracovníci na preventivním programu

Foto: Archiv PROSTOR PRO

Redakce školství KHK

Přinášíme pro vás zajímavosti a novinky ze školství v Královéhradeckém kraji

Sdílejte článek s přáteli
Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Duševní zdraví ve škole je stejně důležité jako výuka. Nabízíme tipy na psychohygienu pro žáky i učitele, představení podpůrných odborníků
Dne 11. září 2025 proběhla v aule OA TGM v Kostelci nad Orlicí přednáška pro první ročníky na téma návykových
Noc vědců dorazí i do Dobrušky. Gymnázium připravilo na 26. září 2025 program plný přednášek, workshopů a objevování.