AI ve výuce na uměleckoprůmyslové škole

Umělá inteligence vstupuje do škol jako tajemný host, přinášející nejen naději, ale i otázky. Je to jako když do třídy přijde nový spolužák – nikdo přesně neví, co od něj očekávat. Bude to génius, který všechny překvapí, nebo trochu kontroverzní jedinec? Jedno je jisté: umělá inteligence má potenciál změnit výuku na středních školách. Ať už ji přivítáme s nadšením nebo s opatrností, je tu, aby nám pomohla. Takže, připravte se na „digitální výlet s AI“ do naší školy, kde se, prozatím, nesetkáte s roboty diskutujícími s žáky na chodbách, nebo virtuálními učiteli, ale kolegy, kteří AI přirozeně zapojují do výuky.
supshnn ai

Upozornění: následující text není vhodný pro ortodoxní učitele. Zde uvedené přístupy rozhodně nepatří do 19. století!

Umělá inteligence vstupuje do škol jako tajemný host, přinášející nejen naději, ale i otázky. Je to jako když do třídy přijde nový spolužák – nikdo přesně neví, co od něj očekávat. Bude to génius, který všechny překvapí, nebo trochu kontroverzní jedinec? Jedno je jisté: umělá inteligence má potenciál změnit výuku na středních školách. Ať už ji přivítáme s nadšením nebo s opatrností, je tu, aby nám pomohla. Takže, připravte se na „digitální výlet s AI“ do naší školy, kde se, prozatím, nesetkáte s roboty diskutujícími s žáky na chodbách, nebo virtuálními učiteli, ale kolegy, kteří AI přirozeně zapojují do výuky.

 TŘI, DVA, JEDNA …START!

Tak přesně takhle to nebylo. Každý si „vztah“ k AI nacházel sám, i když pro některé byla opravdovým startem konference AI pro učitele v minulém roce, organizována KKIVI. Tam jsme nemnozí zažili pocity posádky Kryštofa Kolumba z roku 1492, a stejně jako oni jsme ještě netušili, co jsme skutečně objevili. Ve škole jsme navázali tematickými workshopy „na míru“, od obecnějšího seznámení se s rozsahem možností AI, jak pro běžný život, tak směřování k výuce (text, audio video, obrazy, specializované nástroje…). Z povahy uměleckořemeslných oborů na naší škole jsme se rovněž zaměřili na práci s obrazem a jeho úpravou na specializačním workshopu, proběhly také pilotní workshopy zaměřené na toto využití pro některé skupiny žáků. Hlavní myšlenkou bylo dát všem, nejen, ale převážně pedagogům, podporu také v individuálním vzdělávání na různých online kurzech, aby mohli být sami přirozenými nositeli novinek ve své výuce a současně povzbuzením pro ostatní kolegy, z nichž někteří časem také pomalu „konvertují“. Další workshopy uvažujeme zařadit zase v jarních měsících, tedy s odstupem, neboť využití AI se od té doby u nás zase mírně rozšířilo a vyvinulo, a mohou tak přijít zase jiné podněty pro další impulzy.

 JAK AI VYUŽÍVÁME?

Převážně ve dvou rovinách, třeba jak shrnula naše kolegyně Lucka, učitelka angličtiny: usnadnění své práce v přípravě a pro seznámení žáky s tím, „co to umí“, rafinovaně s pozadím výuky. Například Halloween a téma popisu (osoby, objektu, čehokoliv), které u našich truhlářů nepatří zrovna k oblíbeným. Žáci nejprve kreslili nějakou příšeru dle zadání, které potom „prohnali“ AI generátorem obrázků a následně porovnávali jejich obrázky a to, s čím přišla AI. Potom si každý zkusil podobný anglický popis vytvořit, svou představu nakreslit a s těmito popisy opět nechat generovat a porovnávat za pomocí postupně se rozšiřující slovní zásoby. Žáci se tak upřesňováním promptování současně  naučili, že čím širší a konkrétnější slovní zásoba je, tím lepší výsledky generátoru jsou. Což je koneckonců i cílem správného popisu. Pomocníkem je umělá inteligence i v „lesson plans“, například při generování nápadů na zajímavé aktivity, diferenciaci a gradaci úloh dle úrovní, myšlenkové mapy, hry nebo generování otázek k porozumění jakémukoli videu v angličtině. Jak téma jinak uchopit, vysvětlit či zopakovat Lucka „konzultuje“ s chatbotem. Opravování slohových prací či písemek s AI naopak hodnotí jako méně efektivní, a tak se uplatní i tradiční postupy a jede se „po staru“.

Marek, učitel českého a anglického jazyka a dějepisu, má podobnou zkušenost. S pomocí chatu GPT vytváří různé struktury hodin, témat, materiály, respektive nechá je AI navrhnout, aby je poté podle potřeby doupravil a využil v hodině. Nejen, že to šetří Markův čas, ale současně pomáhá vytvořit ještě záživnější hodinu, což Marek bravurně zvládal i „před AI“ a nyní ještě posunul. Dále používá grafická program Canva s implementovanou AI pro tvorbu obrázků a další aplikace, například pro tvorbu cvičení na základě  videa z Youtube, tedy obdobně jako Lucka a další kolegové.

Nela u nás vede předmět navrhování u produktových designérů, a protože jako kreativec současně vládne softwary a „má na to buňky“, AI přirozeně využívá se studenty v hodinách. Například připravují specifické prostředí pro žáky navržené produkty, interiér nebo exteriér. Umělá inteligence je ale pro designéry také skvělým nástrojem brainstormingu při hledání nového konceptu řešení, nebo inspiračním zdrojem. Žáci na základě rešerše zadali AI své podrobné požadavky a nechali vygenerovat návrhy, které se pokoušeli rozvinout nebo posunout. Součástí využití AI je i v úpravě fotek nebo vytvořených vizualizací, jakožto AI implementované v nejnovějších verzí Photoshopu. Ale to už Nela bere jako standard, stejně jako kolegyně Renata, která u nás vyučuje 3D programy a rovněž využívá AI v přípravě podkladů.

První na trať u nás „vyběhli“ ti, co sami běžně alternují výuku, další se postupně přidávají a přidají. Umělou inteligenci nevyužíváme jenom ve výuce, ale například i v administrativě, kdy je zapotřebí z platné legislativy sestavit kompilát, čerpají z mnoha zdrojů najednou. Je také výborná jako „checklist“, pokud potřebuje jistotu, že i v tématu pro vás běžně znalém jste přeci jen na něco nezapomněli nebo domysleli všechny souvislosti tématu.

JAK PŘIJÍMAT AI?

Každá společnost se dříve nebo později mění – intelektuálně, sociálně a samozřejmě technologicky. Dějiny jsou bojem nového se starým. A vyhrává to nové.  Jsou tedy tradiční postupy jen eufemismus pro strach a touhu určovat ostatním, jaký stav věcí nebo hodnot má být zachován? Určitě ne. Kde je pomyslná rovnováha tradičních přístupů a řešení v moderním světě? Měřítkem může být efektivita a nalézání nových cest. A právě ty umělá inteligence, jak vidíme třeba i na naší škole, bezpochyby každému nabízí!

Autor: Ing. Jan Opitz, ředitel Střední uměleckoprůmyslové školy hudebních nástrojů a nábytku, Hradec Králové

Obrázek vygenerován pomocí Magic Studio™Canva.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Redakce
Redakce

Přinášíme pro vás zajímavosti a zprávy ze školství v Královéhradeckém kraji

Školský informační portál

Portál Školy sobě

Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
0