Inovace roku: školní robotické pracoviště na Krkonošském gymnáziu

Představitelé Královéhradeckého kraje a Nadačního fondu Škoda Auto (NFŠA) podepsali memorandum o spolupráci, jehož cílem je podpořit inovace ve vzdělávání a reagovat na zvyšující se dynamiku technologického rozvoje. Na Rychnovsku a Vrchlabsku tak, s podporou dalších místních firemních partnerů, pomohou s pořízením nových technologií i motivací žáků a zintenzivní propojení škol s podniky v regionu. První vlaštovkou je pořízení kolaborativního hi-tech robota pro žáky vrchlabského gymnázia. Ti robota při příležitosti podpisu memoranda představili a názorně předvedli, co se již naučili naprogramovat. 
Robot ve Vrchlabí

Představitelé Královéhradeckého kraje a Nadačního fondu Škoda Auto (NFŠA) podepsali memorandum o spolupráci, jehož cílem je podpořit inovace ve vzdělávání a reagovat na zvyšující se dynamiku technologického rozvoje. Na Rychnovsku a Vrchlabsku tak, s podporou dalších místních firemních partnerů, pomohou s pořízením nových technologií i motivací žáků a zintenzivní propojení škol s podniky v regionu. První vlaštovkou je pořízení kolaborativního hi-tech robota pro žáky vrchlabského gymnázia. Ti robota při příležitosti podpisu memoranda představili a názorně předvedli, co se již naučili naprogramovat. 

„Ceníme si spolupráce s regionálními partnery z podnikové sféry a věříme, že uzavření memoranda přinese prospěch nejen našim žákům a studentům, ale i celému regionu. Nové technologie umožňují lepší vzdělávání, inovaci a konkurenceschopnost. Rádi podporujeme iniciativy, které napomáhají k jejich zavádění do škol a přinášejí nové možnosti i výzvy. Mladí lidé budou daleko lépe připraveni na budoucí povolání a spolupráce s firmami v regionu může podpořit to, aby po studiu zůstali a pracovali v našem kraji, a tím se i podíleli se na jeho rozvoji,“ vyzdvihl hejtman Martin Červíček. 

 Konkurenceschopnost začíná u vzdělávání a v době rychlého rozvoje v oblastech umělé inteligence, robotiky a informačních systémů to platí dvojnásob. Dynamika, kterou technologické a návazné ekonomické změny nabraly v posledních letech, tak staví český vzdělávací systém před dosud nepoznané výzvy, přičemž školy na Rychnovsku a Vrchlabsku nejsou výjimkou. 

Čerstvě podepsané memorandum mezi Královéhradeckým krajem a NFŠA i navázaná spolupráce s inovativními firmami z Vrchlabska, má pomoci rychlejší proměně a transformaci krajské ekonomiky, přinést do školství více prostředků na inovace i nákup vybavení a podpořit širší sdílení know-how mezi podniky, školami a inovačními centry – zkrátka připravit mladé lidi z našeho kraje na výzvy, které před ně budoucnost postaví. A budoucnost už dorazila, alespoň tedy na Krkonošské gymnázium ve Vrchlabí. Zde se v prosinci loňského roku objevil nový kolaborativní robot GoFa, od společnosti ABB. Technickou kreativitu podporující hi-tech nástroj dostal od žáků jméno Edgar a vzbudil opravdové nadšení, jehož ozvěny se nesou i mimo školní lavice. 

„Když navštěvuji školy v regionech, kde působíme, vždy mě ohromí obrovská energie, nadšení a chuť se rozvíjet, kterou mladí lidé vyzařují. K tomu, aby mohli tento potenciál naplno využít a přenášet jej i mimo školní prostředí, musíme nicméně žákům a studentům vytvořit odpovídající podmínky. Jsem proto rád, že se v této oblasti podařilo navázat spolupráci s Královéhradeckým krajem a věřím, že společně s dalšími regionálními partnery z podnikové i vzdělávací sféry, kteří na pořízení robota ve Vrchlabí finančně participují, dokážeme regionům pomoci na cestě do budoucnosti. Není nač čekat, protože tato budoucnost už je v mnoha aspektech tady. Tento projekt je navíc svým způsobem v ČR unikátní, neboť robot nemíří tradičně na technickou školu, ale měl by podpořit mezioborové učení na gymnáziu,“ říká k podpisu memoranda ředitel NFŠA Ladislav Kučera. 

 „Je to vůbec poprvé, kdy robot podepisoval smlouvu. Je to unikátní pomůcka, žáci se na něm naučí pracovat a získají další motivaci. Využijí ho i další regionální školy a volnočasové kroužky,“ připomněl Arnošt Štěpánek, náměstek hejtmana pro školství. Kolaborativního robota vyrobila společnost ABB. Jeho pořízení umožnila podpora kraje, Nadačního fondu Škoda Auto a dalších inovativních firem z Vrchlabska – konkrétně Kablo Vrchlabí, KRPA PAPER, ARGO-HYTOS a WPJ. 

 Velký přínos v tom vidí i šéf vrchlabské firmy Kablo Tomáš Vrbata. „Děti z gymnázia také potřebují vědět, co je robotika, umělá inteligence. Třeba přijdou s aplikacemi, které by žáky na průmyslovkách vůbec nenapadly. Ti Vrchlabští už po dvou dnech, kdy měli robota k dispozici, přišli na to, jak ho využít v chemii. Myslím, že se budeme divit, s čím vším přijdou, až se s robotem naučí pracovat,“ předpověděl novince slibnou budoucnost ředitel Kablo Vrchlabí Tomáš Vrbata. 

 Podle ředitele Krkonošského gymnázia Martina Vláška jde o vítanou inovaci pro vzdělávání. „Těší nás, že jsme první gymnázium v České republice, které má takového robota k dispozici. Bude to velký posun ve výuce. Doba jde rychle dopředu a děti zjistí, jak pracovat s takovým zařízením, které se používá ve firmách. Navíc v maturitním ročníku nabídneme možnost vybrat si praktické zaměření předmětu, jedním z nich by mělo být programování,“ uvedl Vlášek. 

 „Je to fajn novinka, robot se nám líbí. Zatím se nám podařilo naprogramovat, že umí psát a kreslit pomocí ručně udělaného kódu. Postupně budeme zjišťovat další možnosti,“ kvitoval technickou pomůcku student Matěj Munzar z Vrchlabí. 

 Robot, jímž nově disponuje Krkonošské gymnázium, nebude sloužit pouze místním, ale postupně ho bude využívat širší školní komunita, jako například další regionální školy či volnočasové kroužky. 

Redakce školství KHK

Přinášíme pro vás zajímavosti a novinky ze školství v Královéhradeckém kraji

Sdílejte článek s přáteli
Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
0