Představitelé Královéhradeckého kraje a Nadačního fondu Škoda Auto (NFŠA) podepsali memorandum o spolupráci, jehož cílem je podpořit inovace ve vzdělávání a reagovat na zvyšující se dynamiku technologického rozvoje. Na Rychnovsku a Vrchlabsku tak, s podporou dalších místních firemních partnerů, pomohou s pořízením nových technologií i motivací žáků a zintenzivní propojení škol s podniky v regionu. První vlaštovkou je pořízení kolaborativního hi-tech robota pro žáky vrchlabského gymnázia. Ti robota při příležitosti podpisu memoranda představili a názorně předvedli, co se již naučili naprogramovat.
„Ceníme si spolupráce s regionálními partnery z podnikové sféry a věříme, že uzavření memoranda přinese prospěch nejen našim žákům a studentům, ale i celému regionu. Nové technologie umožňují lepší vzdělávání, inovaci a konkurenceschopnost. Rádi podporujeme iniciativy, které napomáhají k jejich zavádění do škol a přinášejí nové možnosti i výzvy. Mladí lidé budou daleko lépe připraveni na budoucí povolání a spolupráce s firmami v regionu může podpořit to, aby po studiu zůstali a pracovali v našem kraji, a tím se i podíleli se na jeho rozvoji,“ vyzdvihl hejtman Martin Červíček.
Konkurenceschopnost začíná u vzdělávání a v době rychlého rozvoje v oblastech umělé inteligence, robotiky a informačních systémů to platí dvojnásob. Dynamika, kterou technologické a návazné ekonomické změny nabraly v posledních letech, tak staví český vzdělávací systém před dosud nepoznané výzvy, přičemž školy na Rychnovsku a Vrchlabsku nejsou výjimkou.
Čerstvě podepsané memorandum mezi Královéhradeckým krajem a NFŠA i navázaná spolupráce s inovativními firmami z Vrchlabska, má pomoci rychlejší proměně a transformaci krajské ekonomiky, přinést do školství více prostředků na inovace i nákup vybavení a podpořit širší sdílení know-how mezi podniky, školami a inovačními centry – zkrátka připravit mladé lidi z našeho kraje na výzvy, které před ně budoucnost postaví. A budoucnost už dorazila, alespoň tedy na Krkonošské gymnázium ve Vrchlabí. Zde se v prosinci loňského roku objevil nový kolaborativní robot GoFa, od společnosti ABB. Technickou kreativitu podporující hi-tech nástroj dostal od žáků jméno Edgar a vzbudil opravdové nadšení, jehož ozvěny se nesou i mimo školní lavice.
„Když navštěvuji školy v regionech, kde působíme, vždy mě ohromí obrovská energie, nadšení a chuť se rozvíjet, kterou mladí lidé vyzařují. K tomu, aby mohli tento potenciál naplno využít a přenášet jej i mimo školní prostředí, musíme nicméně žákům a studentům vytvořit odpovídající podmínky. Jsem proto rád, že se v této oblasti podařilo navázat spolupráci s Královéhradeckým krajem a věřím, že společně s dalšími regionálními partnery z podnikové i vzdělávací sféry, kteří na pořízení robota ve Vrchlabí finančně participují, dokážeme regionům pomoci na cestě do budoucnosti. Není nač čekat, protože tato budoucnost už je v mnoha aspektech tady. Tento projekt je navíc svým způsobem v ČR unikátní, neboť robot nemíří tradičně na technickou školu, ale měl by podpořit mezioborové učení na gymnáziu,“ říká k podpisu memoranda ředitel NFŠA Ladislav Kučera.
„Je to vůbec poprvé, kdy robot podepisoval smlouvu. Je to unikátní pomůcka, žáci se na něm naučí pracovat a získají další motivaci. Využijí ho i další regionální školy a volnočasové kroužky,“ připomněl Arnošt Štěpánek, náměstek hejtmana pro školství. Kolaborativního robota vyrobila společnost ABB. Jeho pořízení umožnila podpora kraje, Nadačního fondu Škoda Auto a dalších inovativních firem z Vrchlabska – konkrétně Kablo Vrchlabí, KRPA PAPER, ARGO-HYTOS a WPJ.
Velký přínos v tom vidí i šéf vrchlabské firmy Kablo Tomáš Vrbata. „Děti z gymnázia také potřebují vědět, co je robotika, umělá inteligence. Třeba přijdou s aplikacemi, které by žáky na průmyslovkách vůbec nenapadly. Ti Vrchlabští už po dvou dnech, kdy měli robota k dispozici, přišli na to, jak ho využít v chemii. Myslím, že se budeme divit, s čím vším přijdou, až se s robotem naučí pracovat,“ předpověděl novince slibnou budoucnost ředitel Kablo Vrchlabí Tomáš Vrbata.
Podle ředitele Krkonošského gymnázia Martina Vláška jde o vítanou inovaci pro vzdělávání. „Těší nás, že jsme první gymnázium v České republice, které má takového robota k dispozici. Bude to velký posun ve výuce. Doba jde rychle dopředu a děti zjistí, jak pracovat s takovým zařízením, které se používá ve firmách. Navíc v maturitním ročníku nabídneme možnost vybrat si praktické zaměření předmětu, jedním z nich by mělo být programování,“ uvedl Vlášek.
„Je to fajn novinka, robot se nám líbí. Zatím se nám podařilo naprogramovat, že umí psát a kreslit pomocí ručně udělaného kódu. Postupně budeme zjišťovat další možnosti,“ kvitoval technickou pomůcku student Matěj Munzar z Vrchlabí.
Robot, jímž nově disponuje Krkonošské gymnázium, nebude sloužit pouze místním, ale postupně ho bude využívat širší školní komunita, jako například další regionální školy či volnočasové kroužky.