Gymnázium ve Dvoře Králové nad Labem se od roku 2018 zapojilo do programu DofE, který své účastníky neformálně vzdělává a učí mnoha kompetencím pro uplatnění v životě. I když si studenti šijí obsah na míru podle svých zájmů, přesto není jednoduché pro mnohé jednotlivé úrovně naplnit a dokončit. Samostatnost, zodpovědnost, cílevědomost, komunikativnost jsou jen některé z kompetencí, na něž si student při plnění DofE přijde sám. Dosáhnout až na zlatou úroveň se podaří jen nejvytrvalejším. Na našem gymnáziu je Dan Jarolímek druhým úspěšným držitelem zlaté úrovně.
A jaká byla jeho cesta?
Když jsem poprvé slyšel o Mezinárodní ceně vévody z Edinburghu, ani ve snu by mě nenapadlo, co vše se dá díky tomuto programu zažít a jak moc může změnit můj život.
Bronzová úroveň pro mne byla rozjezdová. Docházel jsem do domova důchodců, jezdil na kole a učil se italsky. S dobrovolnickou aktivitou jsem neměl do té doby žádné zkušenosti, u druhých dvou jsem si jen stanovil cíl, kterého bych rád dosáhl.
Při covidovém období mi stříbrná úroveň pomohla udržet se v kondici a všechny tři mé aktivity pro tuto úroveň – běh, výuka na počítači, italština – byly příjemným odreagováním od distanční výuky. Přišlo mi, že se tak formální (školní) vzdělávání hezky doplňovalo s praktickými zkušenostmi, které jsem nabíral. Někdy touto dobou jsem také začal poprvé spolupracovat s regionálními manažery DofE jako ambasador a mým cílem bylo a stále je motivovat na besedách mladé lidi, aby se do již zmíněného programu zapojili.
Nedávno ukončená zlatá úroveň pro mě byla nejobtížnější především kvůli cílům, které jsem si nastavil. Čtyři roky studia italštiny jsem zakončil absolvováním jazykové zkoušky na úrovni B1, uplaval jsem kilometr plaveckým stylem, který jsem do té doby neovládal, a vyzkoušel si publikovat články a spolupracovat na komunitních akcích. Spolu s dalšími čtyřmi absolventy zlaté úrovně programu (z Hradce Králové, Žďáru nad Sázavou a Pardubic) jsme pod dohledem paní učitelky Hedy Lambertové z OA, SOŠ a JŠ Hradec Králové uspořádali závěrečnou expedici na Mallorce, kde jsme během čtyř dnů prošli s krosnami na zádech část úseku turistické trasy GR 221.
Všechny dosažené cíle v aktivitách mi ale připadají vedlejší, když si uvědomím, jaké přesahy do každodenního života DofE má. Před čtyřmi lety bych nikdy nevystoupil před publikem, ani bych nedostal tolik příležitostí navázat kontakty se zajímavými lidmi. Cením si především pracovní nabídky, kterou jsem dostal, ale i toho, že mě DofE už několikrát zachránilo, když jsem měl mluvit nebo psát o svých zkušenostech a mimoškolních aktivitách. Má to cenu!
Dan Jarolímek, student 6.C, Gymnázium, Dvůr Králové nad Labem, nám. Odboje 304
Blanka Hofmanová, koordinátorka DofE