Vedení školy rozhodně není jednoduchá záležitost. Nejde totiž jen o koordinaci pedagogického sboru a zajištění kvalitního vzdělávání pro žáky.
Funkce ředitele školy je mnohem širší – zahrnuje kompletní řízení chodu školy, od personálních a pedagogických oblastí až po ekonomiku, strategii a komunikaci. Právě proto Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy spustilo nový projekt, jehož cílem je podpořit a posílit ředitele a vedení škol. Program nese název Plán podpory a vedení ředitelů 2025–2027 a zaměřuje se na rozvoj profesních kompetencí a zefektivnění řízení škol. Jeho hlavní myšlenkou je, aby měl každý ředitel k dispozici praktickou příručku s metodickými doporučeními, postupy a nástroji, které mu pomohou co nejlépe vést svůj tým a zajistit hladké fungování školy.
Projekt Plán podpory a vedení ředitelů 2025–2027 přináší do českého školství několik zásadních novinek.
Zaměřuje se na posílení strategického, pedagogického i personálního řízení škol a nabízí konkrétní nástroje, jak tuto roli zvládat efektivněji a s větší jistotou. Součástí plánu je vznik Kompetenčního rámce ředitele školy, který jasně definuje dovednosti a oblasti, ve kterých se může vedení školy profesně rozvíjet. Zároveň se připravuje modernizace kvalifikačního studia ředitelů, které má od roku 2026 lépe odpovídat současným potřebám škol a reflektovat nové výzvy ve vzdělávání. Velký důraz je kladen i na spolupráci a sdílení zkušeností mezi školami. Mnoho aktivit proto navazuje na již zavedený program KOMPAS – Koordinace metodické podpory a spolupráce, který se stal hlavním nástrojem rozvoje škol v oblasti vedení, plánování a pedagogického leadershipu. Díky těmto krokům se má posílit nejen odborná připravenost ředitelů, ale i jejich sebevědomí, jistota a podpora při každodenním rozhodování. Cílem je, aby vedení škol mělo dostatek prostoru i opory k tomu, co je v jejich práci nejdůležitější – rozvíjet lidi, podporovat kvalitu vzdělávání a pečovat o prostředí, kde se dobře učí i pracuje.
Program KOMPAS
Na vytvoření tohoto dokumentu se podílely celkem tři významné organizace: MŠMT, Česká školní inspekce (ČŠI) a Národní pedagogický institut (NPI). Výsledkem této spolupráce je dvouletý komplexní balíček obsahující rozvojová opatření. Jedním z klíčových principů programu je individuální přístup ke každému řediteli, kdy v krajích působí týmy konzultantů NPI, které se školám systematicky věnují. KOMPAS tak posiluje strategické, personální i pedagogické řízení škol, přičemž zapojené školy již vykazují významné pozitivní posuny v kvalitě vedení.
Díky těmto krokům se má posílit nejen odborná připravenost ředitelů, ale i jejich sebevědomí, jistota a podpora při každodenním rozhodování. Cílem je, aby vedení škol mělo dostatek prostoru i opory k tomu, co je v jejich práci nejdůležitější – rozvíjet lidi, podporovat kvalitu vzdělávání a pečovat o prostředí, kde se dobře učí i pracuje.