- Aktivní učení
Cílem kurzu bude naučit se používat metody aktivního učení v pedagogické praxi. Kurz bude interaktivní a zaměřen na praktické dovednosti a spolupráci s ostatními pedagogickými pracovníky. Kurz bude rozdělen na tři bloky, které budou implementovány s časovým odstupem tak, aby pedagogičtí pracovníci měli možnost integrovat metodu do své výukové praxe a následně v dalších blocích kurzu měli možnost průběžné reflexe a dalšího prohlubování odborných kompetencí. - Projektová výuka
Cílem kurzu bude zlepšit účinnost výuky a učení prostřednictvím aplikace agilních a spolupracujících principů ve výuce. Pedagogičtí pracovníci budou zapojeni do praktických sezení, kde budou moct metodiku projektové výuky zažít jako studenti. Tato praktická zkušenost pomůže lépe porozumět možnostem a výzvám projektového učení. Kurz bude rozdělen na dva bloky, které budou implementovány s časovým odstupem tak, aby pedagogičtí pracovníci měli možnost integrovat metodu do své výukové praxe a následně v dalším bloku měli možnost reflexe a dalšího prohlubování odborných kompetencí. - Hodnotové vzdělávání
Cílem kurzu bude najít způsob ke zvládnutí náročného, zejména rozdílného socio-ekonomicky a kulturně inkluzivního prostředí ve třídě. Metoda bude ctít velmi náročnou a nadmíru zodpovědnou pozici pedagogického pracovníka a nabídne nástroj, který pomůže budovat dobrou atmosféru ve třídě a v celé škole / školském zařízení, přátelské vztahy a vyrovnané prostředí. Hodnotové vzdělávání představuje efektivní cestu k podpoře pozitivního chování a rozvoje studentů v souladu s životními hodnotami. Během kurzu budou mít pedagogičtí pracovníci možnost vyzkoušet si vést hodiny tak, aby byli schopni podporovat rozvoj studentů v souladu s životními hodnotami a dokázali nastavit předvídatelné a bezpečné školní prostředí. Kurz bude rozdělen na dva bloky, které budou implementovány s časovým odstupem tak, aby měli pedagogičtí pracovníci možnost integrovat metodu do své výukové praxe a následně v dalším bloku měli možnost reflexe a dalšího prohlubování odborných kompetencí. - Práce s portfoliem
Cílem kurzu bude ukázat komplexnost využitelnosti portfolia, které je cenným nástrojem pro rozvoj pedagogických dovedností. Portfolio poskytuje studentům příležitost vidět, jak se jejich práce vyvíjí v čase, identifikovat oblasti, ve kterých se zlepšují a oblasti, ve kterých potřebují další práci. Dále poskytuje možnost studentům rozvíjet jejich kritické myšlení a reflexivní dovednosti. Portfolio může pomoci studentům efektivně prezentovat své práce, schopnosti a dovednosti potenciálním zaměstnavatelům nebo dalším institucím. Kurz bude interaktivní a zaměřen na vlastní práci s portfoliem, a také na odzkoušení tvorby portfolií se svými studenty. Kurz bude dimenzován na dva bloky s časovým odstupem pro ověření fungování v praxi. - CLIL
Cílem kurzu bude prolomit bariéry zapojení cizího jazyka do vyučování oborových (nejazykových) předmětů. V kurzu se budou moct pedagogičtí pracovníci seznámit se strategiemi a postupnými kroky pro zapojování cizího jazyka do svých vyučovacích hodin a budou moct experimentovat s touto metodou v bezpečném prostředí.
Záměrem je podpořit pedagogické pracovníky přímo působící v procesu vzdělávání, kteří mají odborné znalosti z oblasti pedagogiky, psychologie a didaktiky a mohli tak kvalifikovaně a efektivně propojit své dosavadní teoretické znalosti a praktické dovednosti a rozšířit své pedagogické kompetence. Během kurzů získají pedagogičtí pracovníci i tipy na řadu nástrojů a technik využitelných v praxi. Důraz bude kladen na aktuální problémy a trendy v oblasti efektivních a inovativních metod vzdělávání.
Součástí nabídky jsou i průběžné skupinové online konzultace a podpora v rámci všech pěti výše uvedených oblastí, a to pro pedagogické pracovníky, kteří prochází či prošli těmito vzdělávacími kurzy. Online konzultace a podpora budou zaměřené na řešení konkrétních problémových situací vyplývajících z pedagogické praxe.
V měsících červen až srpen 2026 a 2027 budou pro pedagogické pracovníky rovněž uspořádány letní školy efektivních metod vzdělávání. Cílem letních škol bude prohloubit a upevnit získané kompetence pedagogických pracovníků ze vzdělávacích kurzů, sdílení zkušeností z aplikace efektivních metod vzdělávání do praxe. Letní škola bude cílit svou aktivitu k podpoře vzniku leaderů z pozic pedagogických pracovníků, jejich vzájemnému síťování a diseminace dobré praxe do dalších škol a školských zařízení a mezi další pedagogické pracovníky v Královéhradeckém kraji. Tímto by mělo dojít ke vzniku tzv. hnízd aktivních pedagogických pracovníků a dalšímu rozvoji této oblasti.
V rámci nadcházejících školních roků, tj. 2025/2026, 2026/2027 a 2027/2028, se předpokládá uskutečnění téměř 30 bloků kurzů za jeden školní rok.
- Jednotlivé bloky budou o délce 4 hodin (1 hodina = 60 minut), do kterých jsou započítány i přestávky.
- Počet účastníků jednoho kurzu bude limitován na 12-18 osob, obdobný počet účastníků se předpokládá i v případě online konzultací.
- Časová dotace online konzultací je nastavena na 108 hodin (1 hodina = 60 minut) za celé období vzdělávání.
Kurzy budou probíhat v prostorách vybraných krajských škol na území Královéhradeckého kraje.
V rámci měsíců červen až srpen roků 2026 a 2027 se předpokládá uskutečnění 3 letních škol.
- Jednotlivé letní školy budou 3denní s tím, že 1 den bude představovat 8hodinové vzdělávání (1 hodina = 60 minut), a to včetně přestávek.
- Počet účastníků jedné letní školy je limitován na 16-24 osob.
- Pro účastníky letních škol bude zajištěno ubytování a stravování, a to po celou dobu trvání letní školy.
Letní školy budou pořádány v klidných lokalitách Královéhradeckého kraje tak, aby mohlo vzdělávání probíhat i např. ve venkovních prostorech.
Cílem je realizovat kurzy napříč všemi okresy našeho kraje s tím, aby pedagogové mohli vždy využít dostupné místo konání kurzu vzhledem k umístění jejich kmenové školy či bydliště.
Kurzy/online konzultace/letní školy nebudou realizovány pro pedagogy pouze jedné školy, každého jednoho kurzu/online konzultace/letní školy se musí zúčastnit pedagogové minimálně ze dvou škol.
KONTAKT: Mgr. Kateřina Ferbasová (kferbasova@khk.cz, 607 034 477)