Připravte se na chytrou umělou inteligenci. Tu opravdu chytrou

Možná to obyčejné lidi i pedagogy tolik nezasáhne, ale nedávno se stala docela důležitá událost. Společnost OpenAI představila svůj nový model AI nazvaný „o1“. Podle odborníků je to fantastický mezikrok k opravdu chytré umělé inteligenci.
ai

Možná to obyčejné lidi i pedagogy tolik nezasáhne, ale nedávno se stala docela důležitá událost. Společnost OpenAI představila svůj nový model AI nazvaný „o1“. Podle odborníků je to fantastický mezikrok k opravdu chytré umělé inteligenci.

Jistě, je to další povídání o tom, jak je umělá inteligence chytrá. Přitom často dává pitomé odpovědi, jako že nejvyšší hora Česka je Gerlachovský štít (to píšu s nadsázkou, protože tyhle odpovědi už nedává). Ale pořád je ještě na hony vzdálená k tomu geniálnímu, co předpovídali všichni ti odborníci ještě před rokem.

Jenže tahle drobná věcička s názvem o1 je takovým zajímavým postupným krokem, který zcela změní chápání. Ne naše. Ale právě umělé inteligence.

O co jde v o1?

OpenAI o1 je nejnovější verzí velkého jazykového modelu od společnosti OpenAI, známé svým populárním chatbotem ChatGPT. To, co činí o1 jedinečným, je jeho schopnost „přemýšlet“ před odpovědí na otázku. Představte si to jako studenta, který si před odpovědí na složitou otázku nejprve uspořádá myšlenky a rozloží problém na menší části.

Klíčovou vlastností o1 je jeho schopnost vícekrokového uvažování. Model rozděluje složité problémy na menší kroky a snaží se identifikovat, kdy v některém z těchto kroků udělal chybu. Tato funkce je navržena především pro řešení komplexních problémů a odpovídání na složité otázky, které vyžadují hluboké přemýšlení. Takže už to není ten model, který začal psát pomalu ještě dřív, než jste dopsali otázku. A podle toho často vypadala i odpověď. Tohle je mnohem chytřejší verze, která vlastně dokáže komunikovat sama se sebou.

To zatím dělali takzvaní umělí agenti. Prostě se postavil program, který napojil umělou inteligenci a pak připojil další umělou inteligenci, ale v jiné úloze. Představte si to tak, že obě umělé inteligence spolu vedly rozhovor, hádaly se, hledaly na svých výsledcích chyby. Tím docházelo k lepším výsledkům. A právě něco podobného nyní dělá o1 sám.

Je však důležité poznamenat, že používání o1 je přibližně čtyřikrát dražší než předchozí model GPT-4o, což je důsledek složitějšího procesu „přemýšlení“. Paradoxně může o1 mít problémy s jednoduššími úkoly, kde jeho tendence k hlubokému přemýšlení může být spíše na obtíž.

Jak o1 funguje v praxi?

Představme si, že byste o1 požádali o pomoc s plánováním školního výletu. Model by nejprve rozdělil úkol na menší části, jako je plánování dopravy, výběr aktivit, rozpočtování a zajištění bezpečnosti. Poté by promyslel každou část samostatně, zvážil různé možnosti a jejich důsledky. V průběhu tohoto procesu by identifikoval potenciální problémy a navrhl řešení. Nakonec by sestavil komplexní plán s odůvodněním každého rozhodnutí.

Tento proces by trval déle než u běžných AI modelů, ale výsledek by mohl být mnohem propracovanější a lépe promyšlený. Takový přístup by mohl být velmi užitečný pro učitele při plánování komplexních vzdělávacích aktivit nebo při vytváření individualizovaných učebních plánů. Ovšem je už poněkud „přes čáru“, když by chtěl jen jednoduché úlohy. Kdyby například učitel připravoval pro přírodopis podklady o kleči v horách, tak o1 by rozložila problém na několik částí, vytvořila by rešerši, zahrnula by další vědecké názvy různých druhů stromů a jejich geografické rozložení. Prostě odpověď by byla příliš komplexní a pro potřeby výuky studentů základní či střední školy nepoužitelná.

Význam o1 pro vzdělávání

Tak kdy ale o1 využít? Model o1 by mohl sloužit jako cenný nástroj pro rozvoj kritického myšlení. Učitelé by mohli využít jeho postupy jako ukázku analytického myšlení pro své studenty. Při vytváření komplexních učebních plánů by o1 mohl být užitečný tím, že by pomohl zvážit mnoho faktorů a jejich vzájemné vztahy.

Díky schopnosti rozdělit složité koncepty na menší části by o1 mohl pomoci vytvářet personalizované učební materiály pro studenty s různými potřebami. To by mohlo významně přispět k individualizaci výuky, což je jeden z důležitých trendů v moderním vzdělávání.

Chceme-li se podívat na konkrétní příklady, tak si vezměme matematiku. U klasické umělé inteligence, jak jsme jí znali dosud, by například výklad nějaké matematické úlohy vypadal příliš ploše. Nebyl by komplexní. Ovšem pro využití o1 na vysvětlení Taylorova rozvoje je to skvělý pomocník. Vezme studenta za ruku a krok po kroku ho může vést analytickými cestami k pochopení celého problému.

Bude to lepší AI?

Bezpochyby ano, ale s určitými výhradami. o1 představuje významný pokrok v tom, jak AI modely přistupují k řešení problémů. Jeho schopnost rozdělit složité úkoly na menší části a „přemýšlet“ o každém kroku je podobná tomu, jak funguje lidský mozek při řešení komplexních problémů.

Model také nabízí transparentnější proces, protože ukazuje své „myšlenkové pochody“, což umožňuje uživatelům lépe porozumět, jak dospěl k určitému závěru. Tento přístup otevírá dveře k řešení ještě komplexnějších problémů v budoucnu.

Nicméně, o1 má i svá omezení. Vysoké náklady na provoz modelu mohou omezit jeho dostupnost pro některé uživatele nebo instituce. Navíc, o1 může být méně efektivní při řešení jednoduchých úkolů, kde jeho sklon k hlubokému přemýšlení může být kontraproduktivní. Je také důležité si uvědomit, že přestože je o1 pokročilejší než předchozí modely, stále má své limity a není schopen skutečného porozumění na lidské úrovni.

Konec prompt engineeringu?

Dnes, když chcete perfektní výstup z AI, musíte mít i perfektní vstup. Celá technologie příkazů nechala vzniknout novému oboru – takzvanému prompt enineeringu. My jsme vám nabídli také články o tom, jak správně zadávat příkazy, a dokonce jsme vás dostali i do prostředí pokročilejšího zadávání příkazů. Ale s o1 bychom možná mohli o tohle přijít. o1 totiž umožňuje uživatelům klást složitější otázky a zadávat komplexnější úkoly, aniž by museli problém sami rozdělovat na menší části. To může usnadnit interakci s AI pro uživatele, kteří potřebují řešit složité problémy.

Na druhou stranu, efektivní využití o1 může vyžadovat nový přístup k formulaci dotazů. Uživatelé se budou muset naučit, jak nejlépe formulovat své otázky a úkoly, aby maximálně využili schopnosti modelu „přemýšlet“ o problému. To může zpočátku představovat určitou výzvu, zejména pro ty, kteří jsou zvyklí na jednodušší interakce s AI. Jenže úroveň mezi základním promptem a pokročilým promptem se u o1 posouvá výrazně jinam.

Superinteligence

Je to krok k AGI, tedy umělé obecné inteligenci? Nejdřív je třeba si definovat, co to AGI je. Ve výkladových slovnících byste našli informaci, že je to hypotetická forma AI, která by byla schopna porozumět, učit se a aplikovat znalosti na širokou škálu úkolů na úrovni člověka nebo nad ní. Otázka, zda o1 představuje krok směrem k AGI, je složitá a vyvolává různé názory mezi odborníky.

Na jedné straně, zlepšené uvažování o1 a jeho schopnost rozdělit problémy na menší části se více blíží lidskému způsobu uvažování. Model také vykazuje určitou flexibilitu, protože dokáže pracovat s širokou škálou komplexních problémů, což je charakteristika, kterou by AGI mělo mít. Schopnost modelu identifikovat vlastní chyby v procesu uvažování je důležitým krokem směrem k samo-zlepšování, což je klíčový aspekt AGI.

Na druhé straně, o1 je stále velmi specializovaný nástroj, který exceluje v určitých typech úloh, ale postrádá všestrannost skutečné AGI. Přestože dokáže sofistikovaně manipulovat s informacemi, stále mu chybí skutečné porozumění na úrovni člověka. Model je také závislý na datech, na kterých byl trénován, a nemá schopnost samostatně získávat nové znalosti jako lidé. Navíc, o1, stejně jako všechny současné AI modely, nemá vědomí nebo skutečnou inteligenci v lidském smyslu.

Autor: Jan Čech

Foto: Midjourney / Jan Čech

 

O autorovi..

Dvacet let dělal redaktora, editora a šéfredaktora v mnohých časopisech i internetových portálech. Když vypukla velká revoluce umělé inteligence vypuštěním modelu ChatGPT do světa, stal se ve vydavatelství Vltava Labe Media jedním z těch, kteří se do tohoto fenoménu snažili proniknout co nejvíc. Nakonec mu vedení nabídlo možnost přejít na novou pozici, která ani nebyla definována. Neměla jméno. A tak se stal tím, kdo se snaží implementovat umělou inteligenci do struktur vydavatelství. A aby ta pozice nebyla bezejmenná, ChatGPT vygeneroval i její název: AI technologický specialista.

Redakce školství KHK

Přinášíme pro vás zajímavosti a novinky ze školství v Královéhradeckém kraji

Sdílejte článek s přáteli
Facebook
X
LinkedIn
WhatsApp
Telegram
Rádi bychom vás pozvali k online sledování dalšího poKKecu, který proběhne v rámci ERASMUS DAYS 2024 na Gymnáziu Dvůr Králové
Nákupní košík0
Košík je prázdný!
Pokračovat v nákupu
0