Využití umělé inteligence při výuce umožňuje žákům objevovat vlastní témata a klást otázky, na které by jejich učitelé nepřišli. Jak je možné využít systémy umělé inteligence k podpoře tvůrčí a individuální práce ve třídě?
Jiný svět
Hodina v deváté třídě na sídlištní základce. Téma Gulag a totalita ve 20. století. Žáci pracují ve skupinkách. Čilý ruch. Každá skupinka zpracovává své téma a věnuje se něčemu trochu jinému. Trojice u okna se pře o povahu slova „totalitní“, holka v první lavici něco zuřivě vyhledává na tabletu. V hnízdě u dveří se skupinka kluků seznamuje s díly Hannah Arendtové, Alexandra Solženicyna a Anne Applebaum v originále. Učitel vše sleduje a asistuje tam, kde je potřeba.
Přišlo vám na tomto popisu hodiny něco podezřelého? Asi se shodneme, že práce ve skupinách či s tabletem není nic nového a běžně ji v hodinách používáme. Ovšem věta „skupina kluků se seznamuje s díly Anne Applebaum a dalších v originále“ asi zní jako z jiného světa.
Ale my jsme trochu v jiném světě. Ve světě, kde můžeme ve výuce využívat umělou inteligenci neboli AI. A právě AI v dané třídě pomohla žákům zprostředkovat knižní díla, která jsou mimo běžnou zónu nejbližšího vývoje deváťáků, tak, aby z toho žáci něco měli a přispělo to k zamýšlenému vzdělávacímu cíli.
Zajímá vás jak? Pak čtěte dál.
Žáci aktivně objevují s podporou AI
AI může ve škole pomoci mnoha způsoby. Umí připravit hodinu, umí vytvořit test, umí ohodnotit slohovou práci a nebo také umí pracovat s rozsáhlými texty v takřka jakémkoli jazyce. A této vlastnosti jsem právě využil.
Nahrál jsem do umělé inteligence zmíněná díla. AI si je „načetla“ a stala se tak odborníkem na dané dílo, který je schopen o něm konverzovat v libovolném jazyce a na jakékoliv úrovni. Pak už jen stačilo žákům zprostředkovat odkaz na umělou inteligenci a žáci mohli „diskutovat“ s daným dílem. Klidně česky a klidně na úrovni vyjadřování typické pro daný věk.
Jak na to
Jak se to provede technicky? Stačí využít službu jako např. AskYourPDF: The Best PDF AI Chat App nebo ChatPDF – Chat with any PDF! či dnes už přímo GPT v placené verzi 4. Prostě si otevřete na počítači soubor s potřebným textem, vyberete jej, nahrajete a je to.
Pak už jen získat odkaz ke sdílení (Copy link), který pošlete žákům a diskuze může začít.
Já jsem si k tomu účelu vytvořil pracovní listy, kde kromě samotného odkazu jsou i informace o autorovi a hlavně první návodné otázky, které mohou pomoci diskuzi rozhýbat.
Kdy použít
Kdy se taková aktivita může hodit? Třeba právě, když pracujete ve skupinkách a některá skupinka skončí dřív. Nebo máte nadané žáky, kteří budou potřebovat dodatečný stimul. Nebo třeba někdo potřebuje lépe vysvětlit základní pojmy. V tu chvíli může AI zastat vaši roli a tím, že ji „nakrmíte“ věrohodnými texty, zajistíte, že AI bude s žáky interagovat způsobem, který bude přispívat k vašemu vzdělávacímu cíli a zmenší se pravděpodobnost fakticky nesprávných odpovědí.
Nečekané otázky
Ale vraťme se zpět do třídy. Skupinka která pracuje s AI, sestává z několik romských žáků, dvou ukrajinských mladíků a jednoho vietnamského chlapce. Skupinka se i přes svou heterogenitu dokázala velmi dobře domluvit a rozdělit si role. Díky tomu dokončili své předchozí úkoly o dost dříve než ostatní skupiny. Zvolil jsem proto svůj pracovní list na práci s texty a AI.
Chlapci zprvu nevědí, co si s tím mají počít. Radí se a přemítají, na co by se tak mohli zeptat. Cítím, že mají nějaký nápad, ale bojí se s tím jít ven. Povzbudím je.
A jeden z romských chlapců se osmělí a začne diskuzi s AI, která si nastudovala dílo Alexandra Solženicyna.
Dívám se, jak se na displeji objevuje otázka:
A systém hned odpovídá:
Kluci na to koukají s vyvalenýma očima a už jedou dodatečné otázky, detaily, podrobnosti.
Za chvíli je na světě prezentace před třídou o tom, jakým represím byli vystaveni Romové za Stalina.
Prezentace o tématu, o kterém žáci před hodinou neměli ani tušení.
Prezentace, která vychází z žákovské otázky, která učitele vůbec nenapadla.
Prezentace, kde zdrojem informací není učitel, ale stroj, který se adaptivně přizpůsobuje možnostem a zájmům žáků, a přitom vychází z velmi věrohodných zdrojů.
Prezentace, ze které si její tvůrci i posluchači, jak věřím, něco odnesou.
Něco víc než jen název díla, jméno autora a rok úmrtí.
Místo závěru
Z hodiny jsem měl radost. Pochopitelně ne vždy se ale zadaří. Někdy technika stávkuje. Někdy AI halucinuje a říká úplné nesmysly. Někdy sice říká věci fakticky správně, ale jazykem, za který by se měla natahovat na češtinský skřipec. Někdy strávíte přípravou dvě hodiny a pak zjistíte, že bez AI to půjde snadněji a lépe. A někdy je dobré vše vypnout a jít raději s žáky ven a užívat si společného tady a teď.
Autor: Pro web skolstvikhk.cz napsal Andrej Novik, spoluautor portálu ucimsai.cz