Novela zákona vyhlášená pod č. 24/2025 Sb. s účinností od 11. února 2025 přináší zejména tyto změny:
- Umožňuje prodloužení dočasné ochrany a návazně prodlužuje platnost všech pravidel obsažených v Lex Ukrajina pro oblast regionálního školství na dobu neurčitou.
- Působnost zákona se rozšiřuje i na osoby s novým typem pobytu „zvláštní dlouhodobý pobyt“. Pokud se v zákoně hovoří obecně o „cizinci“ bez bližšího upřesnění, myslí se tím vždy i osoba s novým typem pobytu. Pokud některá ustanovení hovoří o cizinci, který požívá dočasné ochrany po dobu kratší než 12 měsíců, pak dané ustanovení nezahrnuje osobu s novým typem pobytu.
- Umožňuje konat tzv. zvláštní zápis do prvních tříd základních škol pro děti s dočasnou ochranou. O tom, zda škola zvláštní zápis uskuteční či zda bude jeden společný termín pro všechny, rozhoduje ředitel školy po dohodě se zřizovatelem. Pokud se zvláštní zápis ve škole uskuteční, musí jej ředitel školy vyhlásit nejpozději spolu s vyhlášením běžného zápisu podle školského zákona.
- Povinnost krajského úřadu evidovat a případně předat údaje o cizincích s hlubokým mentálním postižením ministerstvu.
Na základě zmíněné novely bude do konce března 2025 docházet k přeregistraci osob s dočasnou ochranou. Tyto osoby se budou muset znovu registrovat u Ministerstva vnitra za účelem prodloužení dočasné ochrany Při registraci budou tyto osoby opět uvádět mj. také název a adresu školy, kde je dítě přihlášeno k plnění povinné školní docházky, popřípadě k povinnému předškolnímu vzdělávání, pokud již dítěti tato povinnost vznikla a trvá.
Školy nebudou muset ověřovat, zda došlo u dětí, žáků a studentů k prodloužení dočasné ochrany ani ke změně na zvláštní dlouhodobý pobyt.
Odkaz na celou metodiku: Hlavní informace MŠMT – edu.gov.cz
Z této metodiky vybíráme postoj MŠMT k zvláštním zápisům:
Ve školním roce 2024/25 má ředitel školy možnost (nikoliv povinnost) vyhlásit tzv. zvláštní
zápis. O volbě, zda uskutečnit jednotný nebo zvláštní zápis, bude rozhodovat ředitel školy
v dohodě se zřizovatelem. Při rozhodování o tom, zda vyhlásit zvláštní zápis, doporučujeme
zvážit především naplněnost a kapacitu školy a předpokládaný počet dětí nebo žáků s dočasnou ochranou, kteří s ohledem na místo pobytu mohou nastoupit do 1. ročníku v dané škole. Doporučujeme školám, aby byl institut zvláštního zápisu využíván skutečně jen ve zcela výjimečných případech. Při rozhodování, zda je skutečně vhodné či potřebné vyhlásit zvláštní zápis, zvážit možná rizika a úskalí, a to především z následujících důvodů:
• Znevýhodnění dětí s dočasnou ochranou – dvojí zápisy se týkají pouze dětí s dočasnou ochranou, zatímco ostatní děti-cizinci se zapisují společně s českými dětmi, což vede k nerovnému přístupu.
• Dlouhodobý pobyt a znalost češtiny – mnohé děti s dočasnou ochranou žijí v ČR již téměř tři roky a absolvovaly předškolní vzdělávání stejně dlouho jako české děti. V řadě případů tak již velmi dobře ovládají český jazyk.
• Povinnosti obcí a organizace zápisu – Obce jsou povinny zajistit podmínky pro plnění povinné školní docházky dětem s místem trvalého pobytu, v případě cizince s místem pobytu, na jejím území. Pokud škola organizuje zvláštní zápis, musí být vypsáno minimálně tolik míst, kolik je v obci dětí s dočasnou ochranou přihlášených k pobytu. To znamená, že se počet obsazovaných míst v prvním kole musí být nastaven tak, aby pro druhé kolo zápisu měla škola dostatečně velkou volnou kapacitu. Za obě kola dohromady se nesmí stát, že je přijato nespádové dítě na úkor dítěte spádového.
• Nejistota v počtu budoucích žáků – v případě zvláštního zápisu se prodlužuje doba nejistoty ohledně počtu budoucích žáků prvních tříd, protože správní řízení bude ukončeno až během letních měsíců.
• Organizační a administrativní zátěž – organizace zvláštního zápisu znamená pro školu zvýšenou administrativní náročnost, která spadá do období letních prázdnin a čerpání dovolených.