Národní pedagogický institut České republiky v rámci projektu Podpora rovných příležitostí (PROP) vydává rozšířenou a aktualizovanou verzi metodiky pro identifikaci dětí a žáků se sociálním znevýhodněním.
Cílem metodiky je pomoci učitelům a poradenským pracovníkům škol identifikovat žáky, kteří mají ve vzdělávání dlouhodobé a významné bariéry vznikající ze sociálně podmíněných příčin. Mezi hlavní záměry celého procesu identifikace patří: a) podpořit citlivost pedagogů k sociálně podmíněným bariérám ve vzdělávání žáků, b) pomoci pedagogům určit, na které žáky je ve školách potřeba zaměřit různé formy nadstandardní podpory, c) pomoci školám určit počty sociálně znevýhodněných žáků, na které by škola následně měla získávat od státu zvýšenou (finanční, personální a metodickou) podporu.
Text metodiky částečně navazuje na publikaci „Identifikace žáků se sociálním znevýhodněním v základní škole“, v oblasti identifikace žáků v ZŠ přináší několik dílčích změn a zjednodušení vyplývajících z použití metody identifikace ve 270 základních školách v průběhu školního roku 2023/2024. Oproti původní verzi metodiky je nový text obohacený o popis identifikace dětí se sociálním znevýhodněním v mateřských školách a popis identifikace žáků se sociálním znevýhodněním ve školách středních – i tyto materiály byly v loňském školním roce ověřeny ve spolupráci s vybranými MŠ a SŠ.
Další podrobnosti naleznete zde: zapojmevšechny.cz
Ke stažení pro mateřské školy:
Mateřské školy:
- Posuzovací schéma pro identifikaci dítěte se sociálním znevýhodněním v mateřské škole
- Kalkulačka – tabulka pro záznam údajů o sociálním znevýhodnění dítěte (varianta pro MŠ)
- Formulář Výsledek identifikace sociálního znevýhodnění dítěte – zpráva pro ŠPZ (varianta MŠ)
Podívejte se také na předtočený webinář:
Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním – práce s posuzovacím schématem 1. – Uvedení do tématu
Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním – práce s posuzovacím schématem 2. – Práce s metodikou identifikace
Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním – práce s posuzovacím schématem 3. – Popis sledovaných oblastí
Identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním – práce s posuzovacím schématem 4. – Vyhodnocení a další zpracování výsledků
Kompletní Metodika identifikace dětí a žáků se sociálním znevýhodněním v mateřské, základní a střední škole: